mandag 26. mai 2008

Oljeprisene stiger - og milliardene triller ut.........


Geirr Tangstad-Holdal i Tønsberg 16. juli 2007. På sin tur rundt i Sør-Norge for å møte andre pårørende og pressen før stiftelsen av foreningen Nei til Frontkollisjoner.

Det protesteres mot høye bensinpriser og milliardene trillet ut av den norske oljefondet i årets tre første måneder, melder NA24. Det ble et stortap for det norske oljefondet, da avkastningen til fondet var på minus 5,6 prosent – eller hele 160 MILLIARDER kroner. Fondets verdi ved utgangen av kvartalet er dermed redusert til 1.946 milliarder kroner.

Jeg kan kanskje forstå at enkelte reagerer på høyere bensinpriser, men de fleste av oss tåler en økning, også bedriftene. Men mange kommer ikke til å overleve pga dårlig veistandard og utrygge veimiljø. Dette uroer meg mye mer.

Og hadde de økte oljeinntektene blitt brukt til å investere i bedre og tryggere infrastrukturer, hadde nok flere kunne godta dagens prisnivå.

Ved en investering på samlet nærmere 5 milliarder på midtdelere kunne 34 dødsulykker vært avverget i 2006 på våre veier. Men NEI det har vi ikke sett noe av!

Hva er det som skjer?

HVORFOR?

Les også: Statens Havarikommisjon med knusende kritikk av stamveien E136

8 kommentarer:

Anonym sa...

jeg en av de som ikke takkler spessielt høyere bensin priser nå pga behandling osv osv + at jeg bor 1 mil unna nærmeste butikk.. :p får minste pensjon også bare så det er sagt.. :p men har gjordt en pussig observasjon når det gjelder ulykker og vei, spessielt her i hedmark, for skjer det ei ulykke og noen mister livet pga ekstremt dårlige veier, nei da går det opptil 2mnd så da har dem ornda opp på den veien, men bare de 50 meterene det var ei ulykke på fks.. Sånn som meg selv så kjørte jeg av veien pga høy hastighet på et "hopp" etter jeg holdt på å ha ihjel 2 andre som satt på med meg gikk det 2mnd = ny vei... pussig..

Geirr Tangstad-Holdal sa...

Du har et godt poeng, og det er at vi lever i et langstrakt land, og at ikke alt oppleves slik som for oss som bor i Oslo. Både når det gjelder avstander og veimiljø, er litt andre forhold langs våre stam- og riksveiene.

Og som jeg skrev - "men de fleste av oss tåler en økning..."

Anonym sa...

En annen ting jeg syns er pussig er at det faktisk er billigere med bensin neddi byen eller oslo enn det er på de lokale bensin stasjonene rundt her nå, skjønner ikke stort av det heller jeg.. :p jaja.. godt innlegg, men ble for over ivrig istad så fikk ikke skrevet det.. hehe..

Geirr Tangstad-Holdal sa...

Ja, hvis jeg ikke husker feil gikk bla andre SP inn for å skulle gjeninnføre fraktsubsidiene ut i distriktet. For jeg vet også at bensinprisene ute i distriktene er en helt annet, både pga frakt og mindre konkurranse. F.eks i Lofoten der jeg er født, betaler de en helt annen pris enn på Østlandsområdet.

Anonym sa...

Det er faktisk ikke noen grunn til å anta at økte bensinpriser fører til tryggere veier. Dt at penger gå inn i statskassen fra bil-relaterte inntekter, betyr ikke at pengene bevilges ut igjen til veier.

Det er litt patetisk å se hvordan alle hele tiden er så opptatt av å forsvare skatter og avgifter, med det ene dårlige og følelsesladde argumentet etter det andre.

Geirr Tangstad-Holdal sa...

Greit å være anonym :)

Har ikke registrert at noen har gitt uttrykk for at økte bensinpriser gir trygggere veier.

Og ja, vi har vel alle regisrert at det ikke er noe automatikk i inntekter og bevilgninger til spesifikke områder :)

Har ikke heller ikke regisrert at "alle" er så oppratt av å forsvare skatter og avgifter :)

Anonym sa...

Vel...Miljøtiltak er jo langt mer underprioritert enn veibudsjettene... Det burde jo være en viss korrelasjon der også??

Geirr Tangstad-Holdal sa...

Er de?

Mulig. Det jeg ønsker å sette fokus på er trafikksikkerhet.

Visste du at over 100 personer dør hvert år i bare frontkollisjoner? Vi har et effektivt virkemiddel - nemlig fysiske midtdelere. Noen veier trenger kanskje breddeutvidelse for å få dette til.