Ifølge tall fra Trygg Trafikk har totalt 236 personer mistet livet i trafikken i løpet av de 11 første månedene i 2008. I samme periode 2007 mistet 218 personer livet på norske veier. Det går med andre ord i feil retning når det gjelder trafikkdøden på våre veier.
I mange år har frontkollisjoner/møteulykker drept rundt 50% av alle drepte på veiene.
Fra flere hold har det kommet bevis på bevis at fysisk midtdelere på 2/3 felts veier løser disse tragiske ulykkene 100% effektivt. Allerede i 2004 kom det 2 rapporter fra Sintef som understøttet dette. Vi har et klassisk eksempel fra E18 igjennom deler av Vestfold - dødsveien - som nå har lukket ut alle disse drapene. Dette burde være et av mange kraftige signaler til våre politikere som er satt til å følge opp våre stam- og riksveier.
Regjeringens løsning de 3 siste årene er desverre dyster lesning:
De har bare klart å bevilge penger til fysiske midtdelere på 2/3 felts veier
2007 9 km midtdelere
2008 10 km midtdelere
planlagt 2009 15 km midtdelere
Og i ettermiddag smalt det igjen - nå på en av våre stamveier - Europavei 6: En eldre kvinne ble alvorlig skadet i en kollisjon mellom to personbiler på E6 i Oppdal i Sør-Trøndelag tirsdag ettermiddag, melder VG.no
Samferdselsministeren mener bilistene må ta seg sammen, men svensk rapport viser at dårlige veier er hovedårsak til 72 prosent av dødsulykkene.
Svensk rapport fra Folksam slår fast at vegstandarden er avgjørende.
Vi må da evne å gjøre noe mer aktiv for å sikre våre veier bedre enn vi får til idag - samtidig som vi alle som ferdes i trafikken er nødt til å ta forhåndsregler og sikre oss så godt vi kan.
Flere frontkollisjoner idag - med drepet og hardt skadde, iflg VG og Dagbladet.
Det gamle året er ikke før omme - før frontkollisjonene fortsetter i det nye året 2009, Én alvorlig skadet etter frontkollisjon
Problemet med de høye dødstallene blant ungdom ligger ikke i dårlige veier, det ligger i for høy hastighet og overdreven tro på egne ferdigheter (og tydeligvis også at de tror de er udødelige)i de aller fleste tilfeller. Kall det gjerne umodenhet.
SvarSlettNei, fart har enda ikke drept noen, men kansje den bråe stoppen (kansje litt usaklig men la dæ være). Det er i all hovedsak den dårlige veistandarden vi ha i norge i dag, dette begrunner jeg med her i Lofoten som jeg er fra har det "aldri" vært trafikkulykker på noen strekninger, men på grunn av dype spor i asfalten (fra 5-10 cm enkelte plasser) så har det vært en del stygge ulykker og dette ikke på grunn av høy fart eller uerfarne sjåfører. Men tilbake til forige innlegg, når jeg sa at fart ikke dreper så tenker jeg litt på autobahn i Tyskland der det er fri fart, når man tenker på tettheten av biler så vil jeg tro at det skjer mindre ulykker der enn på norske veier, tyske veier er faktisk noe av det tryggeste man kan kjøre på, mener en del statistikker. Så med andre ord så kan man vell si at de gamle, smale og nedslitte veiene vi har som overhode ikke var påtenkt verken vekten av kjøretøyene som er i dag eller den tettheten av trafikk vi har i dag. DET er en STOR årsak til alle dødsulykkene. NÅR skal et av VERDENS rikeste land gi innbyggerne en veistandard som langt fattigere land tar for gitt??
SvarSlettJeg mener at veldig mange av ulykkene kommer av saltingen på veiene. En ting er at i overgangene når det sluttes å saltes blir snøen en livsfarlig suppe som ligger løs oppe på veibanen. I tillegg til at sikten blir borte ved at vinduer, pussere og lykter fylles av gjørma. Men hovedårsaken mener jeg er at saltet løser opp asfalten, som igjen setter seg fast i dekkene. Da hjelper det ikke hvor bra dekkene er. De har ingen gripeevne mot isen. Det beste vinterføret er når veiene er dekket av snø og bilene har piggdekk. Bruk heller sand i mildværs-perioder, da ødelegges ikke dekkenes egenskaper.
SvarSlettSelv er jeg ungdom med fersk lapp. Kjører bil med 202gamp, men drar så å si aldri over fartsgrensa og jeg bruker også bilbeltet. Problemet vil jeg si er delt. Både uerfarene ungdommer som vil prøve å dra ut alt av bilen de kjører. Og veistandarden i Norge.
SvarSlettDe fleste 18 åringer med fersk lapp har gått å gledet seg til den dagen man kan sette seg i bilen å kjøre uten veiledning. Kombiner dette med uerfarenhet og at de overvurderer egenskapene til bilen sin så har du en tikkende bombe.
Det som provoserer meg mest er de som kjører utfor å tar livet av de personene som sitter i bilen, når de først skal råkjøre så kan man vel gjøre det alene istedenfor å sette andre i fare(sett bort fra med trafikanter) Har lest en del om at det kom forslag om å øke grensen på å ta førerkortet fra 18 år til 23 år eller noe rundt der. Hvilke nytte vil dette gi? Da har man enda lengere ventetid og det klør enda mer i høyrebeinet etter å komme ut på veien. Erfarenhet vil ikke komme når man må vente 5 år ekstra! Kanskje modenhet, men tviler sterkt. Har enda til gode å møte en veldig moden 23 åring!
Men vil også si at veistandarden i Norge er patetisk og dermed må denne også få skyld. Med de sporete, dårlige lappete og hullete veiene her til lands så ryker fort en viktig del som demperne, drivakslinger, hjullagre osv. Vet ikke om noen har opplevd at en drivaksling har gått i lås i 80-90km/t, det er ikke noe å hoppe i taket for om jeg skal si det mildt!
Sant skal sies at jeg skriver ikke dette i edru tilstand. God Natt!
Ikke ta alle ungdommer under en kam. De som omkom mellom Stjørdal og Selbu var mine venner. Det har ikke vært noen mistanke om for stor fart etc. Akkurat nå gransker de mesta for dårlig veivedlikehold. Så tro ikke at det er bare ungdommene det er noe galt med! Norge er et rikt land, og skal vist være så jævlig bra å bo i. Ikke faen at jeg sier meg enig i det hele tatt.
SvarSlettenig! ikke dra alle under en kam, dessuten er veiene helt jævlig her oppe, når staten prioriterer i sør, og det var trosss alt moren som kjørte bilen.
SvarSlettEnig med siste kommentar her. Var venner med de som omkom også, og avdøde var ikke en av de som pleide å råkjøre. Han tok alltid sjangser og brukte bilbelte.
SvarSlettDe som generaliserer kan ta seg en bolle. Dere vet tydeligvis ikke hva dere snakker om
Ikke for og fyre opp... Men jeg er 19 år, har hatt lappen siden 18års dagen, jeg bruker bestandig bilbelte og kjører pent, jeg ligger ikk nødvendighvis i 80 på E18, men jeg kjører forsvarlig.
SvarSlettAlikevel må du ikke bli skremt om du ser meg "slædde" rundt på en småvei, eller parkeringsplass i ommeråde, og jeg har en harry bil med stor motor...
Jeg antar jeg er en av de hælvetes ungdommene som tror jeg er verdensmester og kjører i 120 på E18, fy flate for en tulling jeg er!
Men poenget mitt er, att jeg har enda ikke vært av veien, ikke hatt noen nestenuhell og heller aldri rygga på han bak meg i parkeringshuset.
Nabokjerringa på 43 år har hatt lappen hele livet, og hun har vært av veien 5 ganger hittil i vinter. Hu har heldighvis bare kjørt av på høieresiden av veien, men nestegang er det kanskje venstre, og da har vi kanskje en ulykke som dette igjen!!
Fadern har vært yrkes-sjåfør hele livet, men alikevel greide han kjøre i rævva på en bil i kø her om dagen, og han bruker ikke sikkerhetsbelte heller pga han har vært taxisjåfør hele livet!
Nei vi ungdommer burde vel egentlig utslettes, vi er jo bare til bry for dere voksne som virkelig kan dette her.. Jeg får heller sitte på med bestemor i framtiden, og heller bare godta att hun rygger på 15 av 20 biler i ett parkeringshus, eller se på att muttern ringer viking for og få skifta en lyspære, eller la fattern suse bortover landeveia i en hælvetes fart uten bilbelte, for han kan jo dette!
Men hvem skal dytte nabokjerringa opp av grøfta når ryggen til gubben hennes svikter? Her må det nok en ungdom med sprek rygg til, så kanskje vi skal åpne øya istede for den sære undertonen de fleste voksne har mot ungdom i trafikken?
Bare minner om att det ukentlig står i asker og bærum budstikke om voksne som blir tatt med promille på motorveien, sjelden jeg har sett noen under 25 bli tatt for det!
Var bare det jeg ville si, gjør som dere vil, det er dere som kan dette her! Hilsen 19 år gammel pizzabud, opg privatsjåfør for naboene når de ikke kommer opp den glatte gata =)
Det er bare en ting som virkelig hjelper mot trafikkulykker. Det er å skille fartsretninger med adskilte veier, midtrabatt eller betongskille. Dette må politikerne i Norge skjønne. Denne omleggingen vil koste, men dette er nok likevel et samfunns-lønnsomt prosjekt.
SvarSlettJeg tror man kunne få gjort mye for 50 milliarder kroner, og de verste partiene bør prioriteres først. Det som er hovedproblemet er jo at 50 milliarder til veiene liksom er mye VERRE enn å tape 150 milliarder på verdens børser (tenker på oljefondet).
Husk på at vi tross alt har et demokrati i dette landet. De som vil bli gjenvalgt bør forplikte seg til GJØRE noe med veinettet og sikkerheten. De norske politikerne bygger heller fartshumper, for de er billige, enn å tenke nytt og større.
Men, sier du, bilene forurenser - bort med bilene. Dette er SV's tenkemåte for byene, og kan kanskje forsvares ved ren bytrafikk. I distriktene opplever man situasjonen helt annerledes. Vi har i praksis ingen andre alternativer enn bilen.
Både når man tar bussen eller privatbilen må man tenke sikkerhet. Derfor, la oss stå opp å kreve en løsning straks (straks betyr en 4-års valgperiode).