fredag 20. juni 2008

Blodhundene innfridde!

Åslaug Haga hadde tilslutt ikke noe valg.


Jakten på Haga har pågått noen måneder nå. Først ut var Tromsø og OL, så Eli Arnstad og mer var det visst også...... Men Haga fortsatte selvom Akersgata m.fl. hadde blinket henne ut som neste politiker. Hun fortsatte sågar med hevet hode, og blikket fast mot politiske mål.

Da ble taktikken endret, og man fant noe å ta henne for privat, brygge og stabur. Blodhundene klarte tilslutt å sprenge henne.

Kan Hagas og mannens forhold til bygnings- og skatteetaten være bagateller? Rettferdiggjør dette medias råkjør mot en enkeltperson?

Det som er klart etter nok en runde, er at media på nytt har vist sin makt ved å jage en demokratisk valgt leder. Er dette et av medias viktige "samfunnsoppdrag" vi nå har sett i sving?

Åslaug Haga hadde tilslutt ikke noe valg. Både hennes helse og medias råkjør av hennes håndtering av noen av disse private sakene, gjorde at hun måtte ta avskjed som leder og statsråd.

Det som er sikkert, er at Åslaug Haga var en samlende og modig politiker.

Les også: Pølse-Hanssen blir Helse-Hanssen

torsdag 19. juni 2008

www.tryggerom.no eller trygge rom?

kl 08:35 torsdag den 19. juni holdt jeg nesten på å bli nedkjørt i fotgjengerfeltet, på grønn fotgjenger ved Slottsparken mot den japanske ambassaden, hadde det ikke vært for at jeg og bikkja stoppet opp.

Og bilen kom fra firma www.tryggerom.no og ikke trygge veier! Til unnskyldning for montøren eller hvem det var som kjørte firmabilen fra trygge rom, så var han/hun helt sikker for sent ute til en avtale, for slik virket det, med den farten bilen hadde rundt svingen fra Thon Slottsparken Hotell og rett på rødt lys!

"Hvor mye har du råd til å miste? trygge rom as hjelper deg til å sikre det du ikke har råd til å miste."

onsdag 18. juni 2008

Samferdselsminister Navarsete går on YouTube

Minne-videosnutten som Geirr Tangstad-Holdal har lagt inn etter den katastrofale frontkollisjonen den 17. juli 2006 er sett av snart 800 på YouTube.

Samferdselsministeren går nye veier for å snakke om høyhastighets-bredbånd.
Norske politikere har vegret seg for å bruke nye digitale medier som for eksempel sosiale nettverk.
Men nå går samferdselsminister Liv Signe Navarsete i bresjen for å få fram sitt budskap. Navarsete befinner seg for tiden på et OECD-møte i Seoul i Sør-Korea og uttalte i går at det er viktig å få høyhastighetsbredbånd til alle, og å sette private brukere og offentlige og private organisasjoner i stand til å utnytte teknologien, skriver Teleavisen.
Hovedtema for OECD-ministermøtet i Seoul i Sør-Korea er framtiden for «Internett-økonomien».

Nå har hun lagt ut et videopptak av seg selv på YouTube der hun snakker om Internetts framtid.Navarsete snakker om viktigheten av å kunne ta i bruk Internett på en effektiv måte for å utvikle både privat næringsliv og offentlig sektor i hele verden.

Se også: Driving on a Norwagian road "Europe-road no 18"
Radiointervju ang Nei til Frontkollisjoner
R.I.P. my dear little sister Anne Cathrine

søndag 15. juni 2008

Statens havarikommisjon slår ned på sikkerheten etter nesten-kollisjoner på norske flyplasser

Det bør være en selvfølge at vi bør ha de samme høye kravene til trafikksikkerheten både i luft, bane, sjø og på veien.


På Tromsø lufthavn skjedde det åtte slike hendelser på ett år fram til november 2007.
3. oktober 2007 - var det et ambulansefly fra Lufttransport AS og en varebil fra et vedlikeholdsselskap som bare var sekunder fra å kollidere på en taksevei. Denne episoden føyer seg ifølge SHT inn i en rekke tilsvarende hendelser av mer eller mindre alvorlig karakter både i Norge og i utlandet.

En rapport med seks sikkerhetsanbefalinger ble sist torsdag oversendt Luftfartstilsynet.

Antikollisjonssystemer gjør at flere hendelser blir innrapportert av pilotene.

– Vi kan ikke slå oss til ro med at det er hele forklaringen for det er et svært høyt antall. Vi må gå mer inn i disse tallene. Fly som kolliderer er det verste ulykkesscenario vi har i lufta for det tilsvarer to flyulykker. Derfor må vi ta dette veldig alvorlig sier Jon Sneltvedt fungerende seksjonsleder for Luftfartstilsynets analyseavdeling.

Luftfartstilsynet krever nå at lufttrafikktjenesten har et sikkerhetssystem som registrerer alle hendelser. Det arbeides også med at flygeledere skal kunne gi anonyme rapporter om ulike hendelser. Luftfartstilsynet antar at dette vil føre til flere rapporter.

– Vi håper vi får enda flere rapporter om slike hendelser for å bruke dem til å forbedre flysikkerheten men vi ønsker naturligvis at antall faktiske hendelser går ned sier luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad.

Som vår forsvarsminister uttaler hver gang det blir snakket om sikkerheten til våre soldater i Afghanistan: - Sikkerheten vil våre soldater må komme først!

Dette gjelder også i samferdselsekstoren. Vi bør ha de samme høye kravene til et trafikksikkert miljø, både for fly, tog, båt og veitransport!

Les også: Ambulansefly var sekunder fra å kollidere med varebil
Regjeringen viser liten vilje til å ville redde liv i trafikken!