torsdag 21. august 2008

Vi har ikke lov til å sitte der å sove!

Geirr Tangstad-Holdal reiser landet rundt i kampen for å bygge ut flere midtrekkverk på norske veier. Foto: Helge Aarrestad/NRK


I forbindelse med at jeg letet etter en sak som en journalist ønsket, kom jeg over dette innslaget Lørdagsrevy innslaget fra NRK 14.07.07, der daværende statsekretær Tungesvik i Samferdselsdepartementet uttalte seg på vegne av dagens regjering.
Varslet opptrapping
Statssekretær Steinulf Tungesvik i Samferdselsdepartementet sier arbeidet allerede er i gang.
- Vi driver kontinuerlig med å bygge ut midtrekkverk og setter igang andre tiltak for å redusere ulykkesrisikoen. Vi ønsker også å øke takten i dette arbeidet framover, sa Tungesvik.

I 2007 bygde de 9 km midtrekkverk - og resultatet av de ønskene til regjeringen i økning av takten resulterte i 1 km mer i statsbudsjettet for 2008. 10 km satte dagens regjering av til å bygge fysiske midtdelere på våre 2/3 felts veier!

Med andre ord - svært - svært lite har skjedd!

Resultatene ser vi blant annet på dødstatistikkene idag.

onsdag 20. august 2008

VG nett tilbyr nå tjenesten Twingly blogg

VG Nett har nå inngått en avtale med Twingly. Dette betyr at dersom du i din blogg linker til en VG-artikkel, så vil en link til bloggen din dukke opp i artikkelen. Uavhengig om du blogger i VG Netts egen blogg, eller om du blogger på Blogger, Wordpress eller andre bloggsystemer.

Les mer: Få bloggen din vist på VG Nett

tirsdag 19. august 2008

Yrkessjåførene frykter for sikkerheten til sine medtrafikanter

Over halvparten av yrkessjåførene som benytter E6 gjennom Gudbrandsdalen, frykter for sikkerheten til sine medtrafikanter.
Det viser en undersøkelse som Norstat har gjennomført blant 140 yrkessjåfører, skriver Dagbladet.

For over 40 år siden ble det lagt planer for utbygging av E6 i Gudbrandsdalen. Fortsatt er ingenting blitt gjort. Yrkessjåførene i undersøkelsen frykter nå sammen med de ni berørte kommunene i dalen at det vil ta mange år før politikerne klarer å gjøre noe med europaveien.

Ifølge undersøkelsen er 35 prosent av yrkessjåførene helt enig eller enig i at forfatningen på veien er så dårlig at det er uforsvarlig å la vogntog kjøre der i det hele tatt.

Samtidig er 32 prosent av de spurte sjåførene svært bekymret eller bekymret for sin egen sikkerhet når de kjører strekningen mellom Ringebu og Otta. Videre sier 64 prosent at de har vært vitne til en ulykke på strekningen, mens 33 prosent kjenner noen som har vært involvert i en ulykke i området. (ANB-NTB)

Nei til Frontkollisjoner mobiliserer 1. september kl 12 i Oslo



Biskop Tor B. Jørgensen vil lede prosesjonen og den stille markering i Oslo 1. september kl 12.

1. september vil pårørende, trafikkskadde og trafikanter ha en stille markering i Oslo.
Nei til Frontkollisjoner har inviterer alle som vil delta i sin lille tropp hjertelig velkommen til å delta i denne markeringen.

Prosesjonen går fra rådhuset, via Stortinget til Regjeringsbygget. De ønsker på denne måten å markere at det må iverksettes strakstiltak for å hindre de altfor mange trafikk-tragedier langs våre veier. De vil å overleverer en appell til medlem i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite, samt møte Statsministeren utenfor regjeringsbygget.

Les også: 77-åring alvorlig skadd i massekollisjon
17-åring omkom i utforkjøring

søndag 17. august 2008

To småfly frontkolliderte i lufta - fem omkom!

Dette er overskriftene som møtte leserne av nettavisene over det ganske land idag.

Og når jeg dukker inn i nyhetene skjedde denne ulykken i luften utenfor Coventry i Storbritannia søndag. Dette er selvsagt tragisk!

Men samtidig illustrere dette hvordan sikkerheten er i lufta i forhold til feks på veien.

Når dette først skjer i lufta - uavhenig i Norge eller utlandet, får dette store overskrifter i media! Og ikke misforstå - det skal få stor oppmerksomhet - for dette skal ikke skje!

Les mer: To småfly kolliderte i lufta - fem omkom

Trygge skoleveier - er det for dyrt?

Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre det trygt å gå og sykle de nærmeste to kilometerne til alle skolene i Norge. Det slår Vegdirektoratet fast i en rapport om sikring av skoleveier.

Mange skoleveier er så farlig at foreldrene går sammen om å følge barna.
Sikring av skolevei er svært kostnadskrevende. Ifølge Vegdirektoratet er det så dyrt at de ikke anbefaler å bruke mer penger på skolevei enn det som gjøres i dag!

Og i morgen er det skolestart!