Washinton Post anbefaler på lederplass sine lesere å stemme på demokratenes presidentkandidat, og skriver at John McCain har bidratt til å gjøre valget enkelt med sin «skuffende valgkamp» og «sitt uansvarlige valg» av visepresidentkandidat.
Avisens lederskribent roser Obama for «de imponerende kvaliteter han har vist» i valgkampen, og mener han «har en sofistikert forståelse av verden og Amerikas plass i denne».
– Obama har potensial til å bli en stor president, mener Washington Post.
Avisen mener president George W. Bushs styre ofte har vært preget av «inkompetanse, arroganse eller begge deler», og frykter at John McCain som president ville ha støttet seg på mange av de samme aktørene som har bidratt til dagens problemer.
Etter det lille jeg har sett av klipp fra duellene, og de siste 8 årene republikanerne har styrt i USA under Bush ledelse er det ikke rart at Obama leder så klart på meningsmålingene bare uker før valget. La oss håpe at amerikanerne får en handlingsdyktig president, som evner å se USA som en del av en større helhet - og ikke bare som et verdenspoliti som skal rydde opp på sin måte. Obama virker også på meg å være en politikere som er den rette i tiden, en som evner å se USAs plass når det gjelder vår universielle største problem, nemlig den globale oppvarmingen av vår klode.
Les også: Dette er forskjellene mellom McCain og Obama
fredag 17. oktober 2008
torsdag 16. oktober 2008
Døds- og skadeulykker øker i Vest-Agder
Vest-Agder fylke lå høyt på statistisk sentralbyrås lister over trafikkulykker i 2007. Nå ett år senere ligger fylket fremdeles høyt over antall ulykker.
Statistikken fra SSB viser en tydelig stigning i antall drepte på landsbasis fra perioden januar- september. 169 personer måtte i 2007 bøte med livet i trafikken. Så langt har 204 mennesker mistet livet i 2008. Vest-Agder fylke har hittil i år mistet 11 personer i trafikkulykker.
Dette er en fortvilet situasjon.
Årets statsbudsjett-forslag har satt av 17 milliarder kroner til veiformål. Det er 10 prosent mer enn i 2008. Det er også satt av mer penger til blant annet midtrekkverk.- Vi vet at midtrekkeverk er et trafikksikkerhetstiltak som virker, sier fungerende regionvegsjef ved Statens vegvesen Region Sør, Tore Kaurin, til fvn.no.
I statsbudsjettet for 2009 - er det kun satt av penger til E39 Storenes – Tangvall (igjennstående strekning), Søgne kommune i Vest-Agder (1,5 kilometer).
I tillegg får Region sør også oppstartmidler til utbyggingen av strekningen Vigeland – Osestad på E 39 i Vest-Agder.
Hva er strakstiltakene dagens myndigheter setter igang?
Ser vi noen i media rope ut - at dette kan vi IKKE godta?
Noen er nødt til å ta tak i dette NÅ - og ansvaret ligger hos dagens regjering.
Vi som bilister har også et stort ansvar når veiene er av en slik standard at trafikksikkerheten ikke blir ivaretatt på en tilfredstillende måte.
Media er nødt til å fokusere sterkere på dette - vi kan ikke sitte å se på at dette skjer!
Istedenfor å stadig måtte pøse på med penger for å få ned helsekøene, kunne vi ha brukt mer av midlene på å hindre at folk havner i disse køene. Få ned antall trafikkskadde - slik at helsebudsjettene ikke blir belastet! Tenk forebyggende!
Statistikken fra SSB viser en tydelig stigning i antall drepte på landsbasis fra perioden januar- september. 169 personer måtte i 2007 bøte med livet i trafikken. Så langt har 204 mennesker mistet livet i 2008. Vest-Agder fylke har hittil i år mistet 11 personer i trafikkulykker.
Dette er en fortvilet situasjon.
Årets statsbudsjett-forslag har satt av 17 milliarder kroner til veiformål. Det er 10 prosent mer enn i 2008. Det er også satt av mer penger til blant annet midtrekkverk.- Vi vet at midtrekkeverk er et trafikksikkerhetstiltak som virker, sier fungerende regionvegsjef ved Statens vegvesen Region Sør, Tore Kaurin, til fvn.no.
I statsbudsjettet for 2009 - er det kun satt av penger til E39 Storenes – Tangvall (igjennstående strekning), Søgne kommune i Vest-Agder (1,5 kilometer).
I tillegg får Region sør også oppstartmidler til utbyggingen av strekningen Vigeland – Osestad på E 39 i Vest-Agder.
Hva er strakstiltakene dagens myndigheter setter igang?
Ser vi noen i media rope ut - at dette kan vi IKKE godta?
Noen er nødt til å ta tak i dette NÅ - og ansvaret ligger hos dagens regjering.
Vi som bilister har også et stort ansvar når veiene er av en slik standard at trafikksikkerheten ikke blir ivaretatt på en tilfredstillende måte.
Media er nødt til å fokusere sterkere på dette - vi kan ikke sitte å se på at dette skjer!
Istedenfor å stadig måtte pøse på med penger for å få ned helsekøene, kunne vi ha brukt mer av midlene på å hindre at folk havner i disse køene. Få ned antall trafikkskadde - slik at helsebudsjettene ikke blir belastet! Tenk forebyggende!
tirsdag 14. oktober 2008
Hver sten som må snus, må snus for å få ned drapene på veiene
Fra korstoget mot trafikkdøden i Oslo 1. september 2008.
Regjeringen har tidligere vist liten vilje og evne til å ta tak i alle drapene på våre veier. Festtaler og nullvisjon holder ikke når man har en veistandard som dreper. Vi må evne å omsette festtalene til handling.
Jeg er derfor glad for all fokus og forskning på trafikkulykkene som skjer på vår vei.
Sintef har tidligere vist ved sine forskningsrapporter at vi kan gjøre mye for å få ned ulykkene. Allerede i 2004 la de fram 2 rapporter som fortalte at fysisk midtdelere forhindrer frontkollisjoner.
Holdningskampanjer er viktige - men vi må også evne å se lengre - også sikre våre veier slik at vi eliminerer flest mulig av trafikkulykkene med sikkerhetstiltak som feks autovern mot utforkjøringer, fysiske midtrekkverk mot frontkollisjoner som årlig dreper over 100 personer.
Vi må evne, som Langeland i SV ofte sier, å ha 2 tanker i hodet på samme tiden. Ikke bare tenke tog og jernbane, men også på å sikre våre eksisterende veinett. Om vi evt. må utvide veier, bygge flere 3/4 felts veier for å sikre sikkerheten og øke framkommeligheten, ja så må vi EVNE å gjøre dette. IKKE bare prate.
Les også: Stopp og sov-kampanje er kjent, men ikke flere som stopper
Jeg er derfor glad for all fokus og forskning på trafikkulykkene som skjer på vår vei.
Sintef har tidligere vist ved sine forskningsrapporter at vi kan gjøre mye for å få ned ulykkene. Allerede i 2004 la de fram 2 rapporter som fortalte at fysisk midtdelere forhindrer frontkollisjoner.
Holdningskampanjer er viktige - men vi må også evne å se lengre - også sikre våre veier slik at vi eliminerer flest mulig av trafikkulykkene med sikkerhetstiltak som feks autovern mot utforkjøringer, fysiske midtrekkverk mot frontkollisjoner som årlig dreper over 100 personer.
Vi må evne, som Langeland i SV ofte sier, å ha 2 tanker i hodet på samme tiden. Ikke bare tenke tog og jernbane, men også på å sikre våre eksisterende veinett. Om vi evt. må utvide veier, bygge flere 3/4 felts veier for å sikre sikkerheten og øke framkommeligheten, ja så må vi EVNE å gjøre dette. IKKE bare prate.
Les også: Stopp og sov-kampanje er kjent, men ikke flere som stopper
mandag 13. oktober 2008
Blir Norges best betalte veiarbeider
Harald Rafdal er tilsatt som ny konsernsjef i statseide Mesta. Rafdal tar over jobben etter Kyrre Olaf Johansen, som i april ble ansatt som ny administrerende direktør i det statlige eiendomsselskapet Entra.
I den nye jobben får Rafdal det øverste ansvaret for 2.800 ansatte. Rafdals forgjenger var en av de best betalte lederne i et statseid selskap. I 2007 fikk Kyrre Olaf Johansen utbetalt 2.757.203 kroner for sinn innsats i Mesta.
Den nye toppsjefen vil helst ikke kommentere sin egen lønn, men overlater den oppgaven til selskapets styreleder, Frode Alhaug.
- I og med at vi nå er i en mellomfase, så er ikke riktig alle betingelsene avklart, men Rafdal får en mer beskjeden kompensasjon enn Johansen, sier Alhaug til E24.
Men til tross for styrets beskjedenhet er det stor sjanse for at Rafdal blir Norges best betalte veiarbeider.
Den eneste som kan konkurrere er konsernsjefen i det private selskapet Veidekke, Terje R. Venold. Han hevet i fjor en samlet godtgjørelse på 3,9 millioner kroner. Men Venold leder et selskap som driver med alle typer byggearbeid.
Var det noen som snakket om økonomisk krise? I anleggssektoren virker det iallefall til å fortsatt være romslige tider for enkelte - etter en gigantisk opptur som har vart i mange år nå.
Selvom Rafdal ikke skulle lese dette - får jeg ønske han lykke til i en ny godt betalt lederjobb! Og skulle han ikke greie å utføre en god nok jobb, er jeg sikker på at han har fått forhandlet seg fram til en gylden fallskjerm.
I den nye jobben får Rafdal det øverste ansvaret for 2.800 ansatte. Rafdals forgjenger var en av de best betalte lederne i et statseid selskap. I 2007 fikk Kyrre Olaf Johansen utbetalt 2.757.203 kroner for sinn innsats i Mesta.
Den nye toppsjefen vil helst ikke kommentere sin egen lønn, men overlater den oppgaven til selskapets styreleder, Frode Alhaug.
- I og med at vi nå er i en mellomfase, så er ikke riktig alle betingelsene avklart, men Rafdal får en mer beskjeden kompensasjon enn Johansen, sier Alhaug til E24.
Men til tross for styrets beskjedenhet er det stor sjanse for at Rafdal blir Norges best betalte veiarbeider.
Den eneste som kan konkurrere er konsernsjefen i det private selskapet Veidekke, Terje R. Venold. Han hevet i fjor en samlet godtgjørelse på 3,9 millioner kroner. Men Venold leder et selskap som driver med alle typer byggearbeid.
Var det noen som snakket om økonomisk krise? I anleggssektoren virker det iallefall til å fortsatt være romslige tider for enkelte - etter en gigantisk opptur som har vart i mange år nå.
Selvom Rafdal ikke skulle lese dette - får jeg ønske han lykke til i en ny godt betalt lederjobb! Og skulle han ikke greie å utføre en god nok jobb, er jeg sikker på at han har fått forhandlet seg fram til en gylden fallskjerm.
Golden Gate investerer 310 millioner i sikkerhet
Den berømte Golden Gate-brua i San Francisco skal utstyret med nett, i et forsøk på å forhindre at folk kaster seg utfor og begår selvmord.
Selvmordsnettet får en prislapp på 310 millioner kroner og vil strekke seg 6 meter utenfor på begge sider langs den 1280 meter lange brua.
Hvert eneste år begår i gjennomsnitt 20 mennesker selvmord ved å klatre over det 1,2 meter høye gjerdet og kaste seg de 75 meterne ned i San Francisco-bukta.
20 personer hopper fra brua hvert år!
Les også: Midtdeler reddet 20 menneskeliv igår i Trøndelag på E6!
Hvorfor må distriktsveisjefene lete etter penger for å redde liv?
Les i Dagbladet.no : Golden Gate får selvmordsnett
og VG.no: Golden Gate får selvmordsnett
Selvmordsnettet får en prislapp på 310 millioner kroner og vil strekke seg 6 meter utenfor på begge sider langs den 1280 meter lange brua.
Hvert eneste år begår i gjennomsnitt 20 mennesker selvmord ved å klatre over det 1,2 meter høye gjerdet og kaste seg de 75 meterne ned i San Francisco-bukta.
20 personer hopper fra brua hvert år!
Les også: Midtdeler reddet 20 menneskeliv igår i Trøndelag på E6!
Hvorfor må distriktsveisjefene lete etter penger for å redde liv?
Les i Dagbladet.no : Golden Gate får selvmordsnett
og VG.no: Golden Gate får selvmordsnett
Abonner på:
Innlegg (Atom)