torsdag 30. oktober 2008

Regjeringen bygger KUN 15 km midtrekkverk på 2 og 3 feltsveier i 2009

I 2008 budsjettet ble det planlagt 10 km midtrekkverk, og det ble bygd ca. 6 km.

I budsjettet i 2009 skal det ferdigstilles 15 km midtrekkverk. Svenskene bygger ca. 150 km midtrekkverk pr. år og reduserer like mange antall drepte og skadde som økningen er i Norge.

Løftet gjelder for perioden fram til utgangen av 2009, og blir gitt i et brev til organisasjonen Nei til Frontkollisjoner, skriver VG.no

Les også min blogg: Over 100 personer blir drept hvert år i frontkollisjoner!

I en tid hvor man trenger en aktiv motkonjuktur politikk, finnes det INGEN unnskyldning fra dagens regjering til å ikke ha en mer aktiv holdning mot sin egen nullvisjon på veien.

Dette er rett og slett altfor DÅRLIG. Menneskelig blir ofret pga en tafatt og altfor passiv regjering.

Vi trenger en aktiv handlingsplan mot nullvisjonen. Fra prat til praksis, som var det store slagordet til AUF i slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet!

Jens - jeg sier som jeg sa til deg under TV2s Landstinget våren 2008: DETTE KAN DU IKKE VÆRE STOLT AV!?

Les også fra den 4. november på VG.no: Bilist døde i frontkollisjon

onsdag 29. oktober 2008

Bankene må vise større samfunnsansvar!

Bankene er i ferd med å strupe boligmarkedet!

I slutten av oktober ligger det høyeste antallet boliger noensinne ute til salg. Bankenes lånestopp bidrar til å forsterke prisfallet.

I mange år har bankene tjent gode penger i et marked som har gått bare en vei. Samtidig har disse bankene lånt ut penger ganske så ukritisk, og gjerne finansiert opp til 100% av boligkjøpene.

Disse bankene bør nå ta et større samfunnsansvar og ikke plutselig stramme inn på sine utlånsregler, og dermed ramme privatpersonene som evt må selge med tap.Et eksempel på denne tilstrammingen fikk vi se mandag. Da skrev Dagens Næringsliv at alle de største norske bankene praktisk talt har sluttet å tilby mellomfinansiering. Slike lån hjelper folk under flytting, ved at de kan kjøpe ny bolig, før de selger den gamle.

Ser vi over til USA, så tar bankene der et mye større ansvar i nedgangstider - hvor de evt må ta tap hvis boligen blir solgt for mindre enn lånene som er pantsatt i den samme boligen.

Heldigvis har vi fremdeles Husbanken - en bank som låner ut for å hjelpe mennesker til en tilpasset bolig der de bor, innefor sine regler. Denne banken har mange av de private bankaktørene ved flere anledninger prøvd å fått nedlagt."Hvorfor trenger vi en statlig husbank, når kredittmarkedet fungere så bra?" Dette er et av utsagnene som har kommet ved anledninger der banknæringen selv har tatt til ordet for å nedlegge Husbanken.

Nå er altså tiden inne for bankene å vise litt mer samfunnsansvar, og følge opp Regjeringens og Norges Banks kredittpolitikk. Norges Bank vaslet forøvrig idag at de setter ned styringsrenten med 0,5 prosentpoeng, skriver VG.no og Dagbladet.no nå.

Hvis ikke greier de virkelig å riste i boligmarkedet, og er med å forsterker nedgangen i markedet.Og som leder i Norges Eiendomsmeglerforbund formulerte seg til Dagens Næringsliv:- Bankenes praksis kan bli skjebnesvanger for boligmarkedet.

Les også idagens Dagbladet.no: Milliard i renteinntekt, men intet rentekutt
Kundene raser mot DnB NOR

tirsdag 28. oktober 2008

Oddvar Hansen fra Eigersund omkom tidlig mandag i en frontkollisjon på E 39, ved Kyllingstad.

Mine tanker går idag først og fremst til Oddvar Hansens nærmeste, hans familie og venner.

Dødsulykker i Rogaland

27. oktober: En mann i 50-årene omkom etter en kollisjon på E 39 sør for Kyllingstad.

23. oktober: En mann døde etter en utforkjørsel på riksvei 511 ved Skudeneshavn.

22. september: En mann i 20-årene omkom da motorsykkelen han kjørte havnet utenfor veien på rv 510 på Tjelta.

19. september: En 53 år gammel mannlig mopedfører døde av skadene etter en trafikkulykke i Ryfylkegata på Storhaug i Stavanger.

16. september: En 36 år gammel motorsyklist døde av skadene etter å ha kollidert med en personbil i krysset mellom Arne Garborgsvei og Torggata på Bryne i Time.

4. august: En trailersjåfør i begynnelsen av 30-årene døde etter at semitraileren han kjørte veltet i Ølen sentrum.

30. juli: En 55 år gammel kvinne blir påkjørt i et fotgjengerfelt i St. Olavs gate på Sandnes av en hjulgående gravemaskin fra Stangeland maskin og dør på stedet.

30. april: En 21 år gammel mann døde av skadene etter en utforkjøring på fylkesvei 131 på Rugland ved Vigrestad.

29. april: En 18 år gammel mann omkom etter en trafikkulykke ved Kopervik. Den 4. mai dør en 17 år gammel gutt som var passasjer i en av bilene av skadene han pådro seg i ulykken

23. april: En 81 år gammel mann omkom etter at han ble påkjørt av en traktor i et gangfelt ved Maxi storsenter i Sandnes.

8. april: En 20 år gammel kvinne døde av skadene hun pådro seg etter å ha kjørt i tunnelveggen i Byfjordtunnelen.

28. mars: En 71 år gammel kvinne ble påkjørt av en buss på Ruten i Sandnes, og døde av skadene 29. april.

20. mars: En 84 år gammel mann, føreren av en personbil, omkom etter en kollisjon med en brøytebil på riksvei 13 ved Vasshus i Suldal.

12. mars: En 14 år gammel gutt omkom etter å ha kjørt av veien med moped og ned i en elv ved Årdal i Lund.

1. februar: En 41 år gammel mann ble påkjørt og drept på Tjeltavegen i Sola.

15. januar: En 84 år gammel mann omkom etter å ha blitt rygget på av en lastebil på en gang- og sykkelsti like ovenfor Fjordkjøkkens anlegg på Varhaug.

8. januar: En mann i 40-årene omkom etter en front mot front-kollisjon mellom en personbil og en lastebil på riksvei 44 ved Høyland skule på Nærbø.

Kilde: Stavanger Aftenblad

Les mer på Stavanger Aftenblad: Omkom i ulykke

Mens drapene på våre veier foregår - sitter befolkningen som bor rundt Stortinget å diskuterer hvor forferdlig, katastrofalt, elendig osv alle forsinkelsene på buss, trikk, t-bane og tog er på det sentrale Østlandet. Togene mellom Ski og Oslo går feks hver halvtime, de fleste trikkelinjene har 10 min avganger eller enda bedre - hvert 5 min. Så det er jo helt KATASTROFALT når en trikk eller ett tog ikke kommer til tiden.....man kan jo riskiere å måtte vente HELE 30 min!

Vår Samferdselsminister kaller inn ledelsen i NSB og Jernbaneverket for å møte kritikken, og for å RYDDE opp. Les mer i Aftenposten om "Hastemøtet"

Selvsagt er det ille når noen kommer forsinket til jobb eller andre viktige møter. MEN noen kommer hverken fram til møtet sitt, sin familie eller andre avtaler. De blir DREPT før de når fram!