fredag 4. april 2008

Statens Havarikommisjon med knusende kritikk av stamveien E136


Marius Vold Moen (16), Yvonne Vold Moen (17), Gunnar Sæbø (18) og Anja Marlen Hartviksen (17) omkom i bilulykken i Vestnes


Fra rapport 2007/05 hvor 4 ungdommer ble drept!

"Sikkerhetsoppfølging av vei

Havarikommisjonen har pekt på at ulykken skjedde på en veistrekning med liten
veibredde, krevende siktforhold og geometri, og følgelig små sikkerhetsmarginer. På
vinterstid med vekslende føreforhold reduseres sikkerhetsmarginene ytterligere, og
herunder også kravet til trafikantene. Dette er lite tilfredsstillende på en stamvei med
forholdsvis høy andel tunge kjøretøy. Veien fungerer som hovedtransportåre for
tungtransport til og fra Sunnmøre, og er i tillegg eneste vei for lokaltrafikken i
Tresfjordområdet. De små sikkerhetsmarginene på veien medfører at ansvaret som
pålegges den enkelte trafikant for å unngå ulykker blir meget stort.
Sikkerhetsprinspippet Statens vegvesen anvender tilsier at det må være en viss frekvens
av ulykker og personskader på en veistrekning før forebyggende tiltak iverksettes. Statens
vegvesen Region midt har vurdert skadegradstettheten (SGT) på ulykkesstrekningen til å
være for lav i forhold til å sette ned fartsgrensen og for å foreta TS-inspeksjon. På den
andre siden har Statens vegvesen Region midt i sin stamveiutredning av E136
karakterisert veistandarden på østsiden av Tresfjorden som ”svært dårlig”. Statens
vegvesen Region midt har i forslaget til utviklingsstrategi for E136 fram til 2040
prioritert bygging av bru over Tresfjorden.

SHT mener det er uheldig at Statens vegvesen ikke har etablert generelle minimumskrav
til sikkerhetsmessige egenskaper (akseptkriterier) for eksisterende stamveier. Det er
betenkelig at Statens vegvesen kan karakterisere en stamvei som ”svært dårlig” uten at
det ligger en forpliktelse til å iverksette kompenserende tiltak.

I påvente av en eventuell Tresfjordbru mener SHT at Statens vegvesen Region midt bør
iverksette kompenserende sikkerhetstiltak. Et moment er å forsterke vintervedlikeholdet
slik at det blir større forutsigbarhet for trafikantene. Et annet moment er at fartsgrensen på
strekningen i større grad bør ta hensyn til veiens sikkerhetsmessige egenskaper."

Les hele SHTs rapport

Stortalent
Marius Vold Moen (16) representerte Måndalen idrettslag og var et av de største friidrettstalentene i landet. Under Norway Games på Lamberseter stadion i juni fjor vant Moen 200 meteren i gutter 89-klassen. Det klarte han selv om han konkurrerte med de som var ett år eldre enn seg. Les mer i Nettavisen.

Er det slike stamveier vi fortjener?
Fra 2000 til 2007 hadde vi utgifter på over 61 milliarder bare pga frontkollisjoner/møteulykker.

torsdag 3. april 2008

Færre vil bli Frognerfrue?


Linda Johansen og Tommy trivdes best i Tertitten ved Carl Berner

Færre kjøper bolig i Oslo. Grünerløkka som bare for få år siden var et av de hippeste områdene du kunne kjøpe deg bolig i, er ikke hva det en gang var. I mars 2007 ble 207 boliger solgt i bydelen, mens bare 121 boliger fikk ny eier i mars i år. En nedgang på hele 86 boliger.

Frognerfrue er det visstnok heller ikke så gjevt å bli lenger heller, her er nedgangen på 52 solgte boliger når vi sammenligner mars 2008 med mars 2007. På St. Hanshaugen hvor blant annet Bjerregaards gate og Ullevålsveien ligger ble det solgt 147 boliger i 2007s tredje måned, en nedgang på hele 69 solgte boliger.

Bydelen Gamle Oslo innebefatter områder som Vålerenga, Bjørvika og Grønland. Her er det også en markant nedgang i antall solgte boliger på ett år, fra 152 i mars 2007 til 105 i forrige måned.

Er Grünerløkka og Frogner ut?

Her ser du hvor mange boliger som selges i din bydel.

- Nå øker renten. Nye tall torsdag gjør at renteøkning er sikkert som banken.
Men Ola Nordmann fortsetter handlefesten, viser ferske tall. Det gjør økonomene enda tryggere på at neste renteheving ikke er til å unngå. Les mer.

Tror du renten stiger?

64 personer drept trafikken så langt i 2008!


20 omkom på veiene i mars 2008

64 personer har mistet livet i trafikken i løpet av de tre første månedene i 2008. I samme perioden 2007 omkom 44 personer i veitrafikkulykker.

Av til sammen 15 drepte bilførere og -passasjerer omkom 13 i frontkollisjoner med annet motorkjøretøy og to i utforkjøring. Av de 20 som omkom i trafikken i februar var 15 menn, to kvinner og tre barn

Hvor mange må dø for at noen skal høre at mange gråter?

Hvor mange kunne vært reddet om regjeringen klarte å bevilge mer penger i 2007 enn til bare 9 km fysiske midtdelere på våre 2/3 feltsveier og 10 km i 2008?

Jeg kommer tilbake til antall totalt drepte i frontkollisjoner 1. kvartal så fort disse er klare.

Les også: Uten en visjoner

Les også: En trailerulykke av det mest oppsiktsvekkende slaget har satt i gang en debatt i Canada om hvorvidt personer med ulike helseplager bør få kjøre bil, melder kanadiske Globe and Mail.

Ble intervjuet - Hu Jia (34) fikk tre og et halvt år


BRYSOM KRITIKER: Hu Jia (34) ble i dag dømt til tre og et halvt års fengsel i Beijing.

Den kjente kinesiske menneskerettsaktivisten Hu Jia ble i dag dømt til tre og et halvt års fengsel, etter å ha blitt funnet skyldig i såkalt undergravende virksomhet.

- Bevisene som ble brukt mot ham var at han hadde publisert artikler i og utenfor Kina, og at han hadde gitt intervjuer til utenlandsk presse, opplyser 34-åringens forsvarer Li Fangping.
- Som forsvarere anbefaler vi Hu Jia å anke denne dommen, men det er opp til ham selv å avgjøre dette og vi vil avvente hans beslutning. Vi har ennå ikke fått anledning til å diskutere dette med ham, sier forsvareren.

USA var et av landene som var raskt ute med å fordømme dommen mot Hu.

På nyhetene hørte jeg kulturminister Giske kommentere at regjeringen kan komme til å boikotte åpningssermonien. Og igår kom Amnesty International med anklager i en fersk rapport kinesiske myndigheter for å ha trappet opp forfølgelsen av kritikere foran sommerens OL i Beijing. Dette strider mot løftene Kina ga da de ble tildelt OL, om å forbedre menneskerettssituasjonen i landet.

Det blir spennende å se hva Heiberg konkluderer med etter å ha vært i "en rekke møter" sammen med andre IOC medlemmene som de skal ha de kommende dagene i Kina. For som han sa: -Kan være vi får en mer balansert versjon etter å ha hatt disse møtene.

Hva mener du? Bør Norge boikotte OL?

onsdag 2. april 2008

Edvard Munch skal feires


Arne Durbans byste av maleren og grafikeren Edvard Munch (1863-1944) på hans gravsted på Vår Frelsers Gravlund i Oslo.

Fem norske kommuner der Edvard Munch har satt spesielle spor etter seg, har satt seg fore å organisere norsk og internasjonal feiring av billedkunstnerens 150-års jubileum i 2013.

Representanter for kommunene Kragerø, Horten, Vestby, Løten og Oslo møttes onsdag for første gang i sakens anledning, denne gang i regi av Oslos kulturbyråd Torger Ødegaard. Han legger overfor NTB ikke skjul på at de fem kommunene har ambisjoner om å trekke hele landet inn i feiringen av Munch, at staten må bli en viktig medspiller, og at jubileet også skal feires internasjonalt.

- Edvard Munch eies ikke av en kommune. Han er en verdensborger og en del av vår verdensarv. Han skal feires så det syns, sier kommunene til NTB.

Edvard Munch (født 12. desember 1863, død 23. januar 1944) var en norsk maler, grafiker, en tidlig representant for ekspresjonismen, og en av de mest bemerkelsesverdige norske malerne.
Hans virke som maler strekker seg over mer enn 60 år, en periode som er karakterisert som det store hamskiftet i den europeiske kunst. Munch hadde tidligere i sitt liv en realistisk periode, men ble i omkring 1890 påvirket av moderne, antinaturalistiske retninger. Han ble sterkt influert av syntetismen, som ble utviklet av Gauguin og kretsen rundt ham.

Hans mest kjente verk:
  • Skrik
  • Madonna
  • Det syke barn
  • Pubertet
  • Dagen derpå
Kilde: Wikipedia

tirsdag 1. april 2008

Bhatti tok en Toska i retten idag!

Bhatti stilte i lusegenser i retten idag, som også både Toska og Orderud gjorde i sin tid.

- Kofta til Toska ble vel kalt «Toska-bunaden». Dette er et vellykket grep, sier PR-ekspert Hans Geelmuyden til Nettavisen.
Han mener lusekofta gjør at vi tenker på tungt kriminelle som «folk flest» og at de ved hjelp av kofta ufarliggjør seg selv, at de bruker symbolikken i kofta for alt den er verd.Geelmuyden mener de lykkes med sin strategi fordi vi etter hvert tenker på dem som «venner av familien», der de ser uskyldige ut og tar imot besøk «hjemme-på-cella».
KJERNESUNN?: Også Per Orderud stilte i tradisjonsplagg under sin rettssak etter drapene på Orderud gård.
Konservator Karianne Pedersen ved Norsk Folkemuseum er sikker på at Bhatti har fått et klesråd av sin advokat.

Hva mener du? Ufarliggjør Ull-lusa de tiltalte?

Les også: Hele terrorsamtalen

mandag 31. mars 2008

De kan, hvis de vil! Regjeringen bevilger 1,37 milliarder til dobbeltspor mellom Tønsberg og Barkåker

Geir Tangstad Holdal i samtaler med samferdselsminsiter Liv Signe Navarsete i forbindelse med statsbudsjettet for 2008

Regjeringen tar fram «lommeboka» og bevilger 1,37 milliarder kroner for å bygge 7,7 kilometer med dobbeltspor på jernbanen mellom Tønsberg og Barkåker.

Pengene skal bevilges over statsbudsjettet for 2009, og Jernbaneverket har allerede fått klarsignal om at de kan begynne å forberede utbyggingen, opplyser samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Idag, mandag la hun fram planen sammen med sine to statsrådskolleger, finansminister Kristin Halvorsen (SV) og næringsminister Dag Terje Andersen (Ap), på Oslo Sentralstasjon.

- Utbyggingstida er beregnet å ta tre år, og hvis regjeringen blir sittende, blir det mer jernbanebygging, også i Vestfold, sa Navarsete.
Dobbeltsporet mellom Tønsberg og Barkåker litt nord for byen, er ikke lange biten, og ferdig utbygd vil det ikke gi mer enn tre-fire minutter kortere reisetid mellom Tønsberg og Oslo.- Men utbyggingen skjer i en folkerik region og er et ledd i regjeringens intercity-tog-satsing, som omfatter strekningene Lysaker - Sandvika vest for Oslo og Stavanger - Sandnes, påpeker Navarsete.

Næringsminister Andersen, som har nær tilknytning til Vestfold, hilser utbyggingen velkommen og ser den i samband med utbyggingen av E-18 i fylket.Finansminister Halvorsen, som kommer fra Grenland, er en av dem som har benyttet Vestfoldbanen flittig gjennom årene, også da hun var barn. For da hadde hun ei bestemor i Skoppum som hun ofte gjestet, oppsummerte hun på pressebrifingen på Oslo Sentralstasjon mandag.

Ja, de kan, hvis de vil!
Samferdselsministeren har tidligere signalisert at hun ønsker å bruke mer av oljemilliardene til infrastrukturen. Da vil jeg tro at de også klarer å få til mer enn 9 km fysiske midtdelere i 2007 og 10 km i 2008, for å verne liv mot å bli drept i frontkollisjoner.

Ny frontkollisjon på RV 80 mellom personbil og vogntog



En person er fraktet til sykehus etter en trafikkulykke mellom en personbil og et vogntog på riksvei 80 ved Naurstad utenfor Bodø.

Politiet fik melding om ulykken 12.15. Både politi, ambulanse og brannvesen er på stedet.

- Skadeomfanget og årsaken til ulykka er foreløpig ukjent, opplyser operasjonsleder Cathrin Nerhus Lewin ved Salten politidistrikt.

Det er ikke mange ukene en ung mann i begynnelsen av 30-årene ble drept på Rv. 80 mellom Bodø og Fauske.

Les også: 4 drept på 3 dager i frontkollisjon! Sist ut en gutt i 30 årene på rv 80

Deilig å være norsk på Statholderens Krostue i Oslo


Fra Statholderens Krostue. Foto: Statholdergaarden

Rart å tenke på at Statholderens Krostue har vært her nede helt siden høsten 1994, filosoferte Robinson og nippet til ventehvitvinen, en San Michele Soave Classico (kr 85/glass) som skulle vise seg å bli den første av flere særs vellykkede anbefalinger fra Krostuens fremragende unge, kvinnelige Statholderens Krostue. Slik starter artikkelen på dagbladet.no

Menyen på Statholderens krostue ligger innen følgende priser:
Foretter: kr. 120 - 145
Hovedr.: kr. 260 - 290
Desserter: kr. 50 - 120
Adresse: Rådhusg. 11, Oslo

Selv har jeg ikke fått besøkt Krostuen, men har fått den glede å besøke Statholdergaarden som drives av den kjente mesterkokken Bernt Stiansen. Og det kan anbefales på det varmeste!

Familien Stiansen åpnet sine to restauranter i huset 1.september 1994 og driver det som en selvstendig familiebedrift.

I 1998 fikk Statholdergaarden 1 stjerne i Guide Michelin som de er veldig stolte av. Det renomeet som de har klart å oppnå, arbeider de hver dag med å opprettholde og forbedre, til glede for sine gjester og personale, iflg. Stiansen.

Link til Statholdergaarden

Nordmenn kjøper sikrere biler

En Volvo XC90 i en frontkollisjonstest i 65 km/t mot en fast kloss.

En stadig større andel av de nye bilene som selges i Norge, regnes som sikre. Ifølge en undersøkelse gjort av Statens vegvesen har 95 prosent av de 100 mest solgte bilmodellene fire eller fem stjerner i EuroNCAP-kollisjonstestene. 87 prosent har antiskrensutstyr som standard. Økningen er markant fra året før. Det ble solgt 129 000 nye biler i 2007, og de 100 mest solgte modellene utgjør 96 prosent av dette salget.

Øystein Hunvik blir ny leder i Norges Lastebileierforbund i Sogn og Fjordane

Håper på økt engasjement fra Norges Lastebileier forbund for å få sikret våre mest trafikkerte stam- og riksveier med fysiske midtdelere for å unngå flest mulig av de tragiske frontkollisjonene.

Øystein Hunvik er valgt til ny leder i Norges Lastebileier forbund avdeling Sogn og Fjordane.

Hunvik er trafikksjef ved Firda Billag, og tar over etter Rolf Olav Tenden.
Tenden har vært leder i forbundet i fire år.

Jeg ønsker Hunvik lykke til i sin nye posisjon, og håper også på et sterkt engasjement i forbindelse med arbeidet for et trafikksikkert miljø for alle som har sin arbeidsplass på veien og alle andre trafikanter.

søndag 30. mars 2008

Avskaff NRK-lisensen!

Det blir ikke NRK-lisens på avanserte mobiltelefoner eller laptop'er med det første - til tross for at de kan ta imot tv-sendinger.

Lisensordningen var kanskje fornuftig da den ble innført, og få hadde fjernsyn. I dag er TV et allemannsgode. Samtidig som NRK kan ses via laptop og andre elektronisk utstyr som mobiltelefoner. I Sverige har regjeringen vedtatt at alle med personlig computer skal betale lisens. Hadde norsk rikskringkasting blitt innført i dag, ville vi neppe gjort det gjennom lisens.

Fjerner vi lisensen, gir det mindre byråkrati. Det blir enklere og vi får mer for pengene. I fjor krevde NRK inn 3,7 milliarder kroner i lisenspenger. Samtidig var utgiftene knyttet til lisensordningen på over 60 millioner kroner, opplyser NRKs lisenskontor til VG.
Det er helt klart at skattefinansiering vil kutte kostnader - og gi en bedre sosial profil i og med at minstepensjonister og studenter betaler mindre skatt enn de "rike".

Idag er det KrF og Venstre av de politiske partiene som går inn for denne løsningen. Frp ønsker også å kutte NRK-lisensen, men de ønsker samtidig å privatisere hele NRK.

Det var en 2 år gammel gutt som ble drept i frontkollisjon i går!

Hvor mange barn og voksne må følges til graven før Statsminister Jens Stoltenberg og politikerne på Stortinget reagerer og handler?

Det var en to og et halvt år gammel gutt som ble drept i en frontkollisjon på riksvei 4 sør for Reinsvoll i Vestre Toten lørdag. Fem personer ligger på sykehuset på Gjøvik, hvorav tre av dem har alvorlige skader. Ei jente på tolv dager er uskadd, men under overvåking på sykehuset, opplyser overlege Johan Storm Munch ved Innlandet Sykehus HF Gjøvik til NTB.

Hardt skadd i frontkollisjon på E16 i Vang kommune i Oppland i dag.

Samtidig som et russisk helikopter har styrtet på Svalbard. Tre av de ni personene om bord er bekreftet omkommet.

Ifølge politiet er det to personbiler som har frontkollidert ca. 7 kilometer vest for Vang sentrum.
En mann i 60-årene er hardt skadet og fraktet til sykehuset i Lillehammer for behandling.
Også føreren av den andre bilen er lettere skadet og fraktet til sykehus.
En av mennene satt fastklemt i bilvraket. E16 har heller ikke fysisk midtskille mellom kjørefeltene. Og ofte er det svært glatt på disse strekningene på vinterstid. Jeg har flere ganger kjørt opp til fjellet med blandede følelser pga svært vanskelige kjøreforhold og ett utilstrekelig trafikksikkert veimiljø mange plasser.

I vårt naboland, Sverige, har de som mål og få utbygd fysisk midtdelere på alle 2/3 feltsveier med trafikk på over 4000 ÅDT(kjøretøy per døgn) innen 2015. Dette foregår i en utbyggingstakt på mellom 250 og 350 km vei per år.

I Norge bevilget Regjeringen ved Statsminister Jens Stoltenberg penger til bygging av 9 km fysisk midtdelere for 2007 og 10 km i 2008. Og i mens skjer drapene i trafikken. I gjennomsnitt 2 blir drept HVER uke og flere 10 talls hardt skadd og skadd på veien.

I forslag til Nasjonal Transportplan som ligger til behandling hos Regjeringen ligger det inne et forslag om å bygge ut fysiske midtdelere på 2/3 felts veier med en trafikk på over 8000 ÅDT (kjøretøy per døgn) i løpet av perioden 2010 til 2019. Med andre ord langt fra de sikkerhetskravene vår nabo har satt, og med et lengre tidshorisont fremover i tid.

Vi sitter med andre ord stille og godtar at alle disse drapene får fortsette i flere år fremover i tid før noe gjøres! Dagens politikere sitter med en fantastisk mulighet til å gjøre noe. En fantastisk mulighet til å bli husket som DE som virkelig tok grep om dette ufattelige tragiske som skjer på våre veier!

HVORFOR skjer det ikke noe?