fredag 11. juli 2008

Navarsete ønsker å få inn flere store, utenlandske entreprenører på det norske markedet

Appel iPhone klarer det igjen!

I dag ble Appels iPhone lansert i Norge!

Apple har klart det igjen.I de fleste aviseneigår ble det skrevet om denne mobiltelefonen som "kommer" til Norge.

Mange har allerede hente denne "over" fra USA allerede.Apple har stram regi over showet - og får valuta for pengene. Journalistene har blitt bedt om å skrive under på avtaler om at utdelte telefoner til testing ikke er lov til å låne bort til andre journalister osv. I går ble det arrangert det en stor happening for inviterte gjester på Kunstnernes Hus i Oslo.

Les også: I morgen lanseres iPhone i Norge.
Lang kø da telefonen ble lagt ut for salg i Oslo.

onsdag 9. juli 2008

1. halvår 2008 - Trafikkdøde!



























133 personer mistet livet i første halvår i 2008. Det er 36 flere enn samme periode i fjor.

Hittil i juni har 30 personer blitt drept i trafikken.

13 av de omkomne første halvår kjørte motorsykkel, moped eller sykkel. 36 av de omkomne var i aldersgruppen 15-24 år. Ni barn under 15 år har mistet livet i første halvår, ifølge tall fra Trygg Trafikk.

I underkant av 50% av de drepte i trafikken er pga frontkollisjoner.

Da blir jeg mer og mer harm når jeg tenker på regjeringens tafatthet når det gjelder utbygging av fysiske barrierer mellom kjøreretningene, slik som midtdelere er. 9 km satte de av for 2007 og nå i inneværende år - kun 10 km. Statistikken sier sitt.

Og når jeg i tillegg leser i dagens Dagbladet, at det finnes en hemmelig kuttliste fra regjeringen og Statens Vegvesen på eksisternde planer, kan jeg godt skjønne at samferdselsminister Navarsete direkte fra London igår virker så harm, og legger hovedskylden på bilistene for alle drapene.

Les mer:Her er regjeringens hemmelige vei-kutt
Frontkollisjon / møteulykker har kostet oss over 61 milliarder kroner
1 drept og 1 hardt skadd i frontkollisjon på E6 ved Biri idag


FAKTA
Disse veiene rammes av sparetiltakene:
Rv 5 Ålesundtunnelene, Møre og RomsdalInnsparing: 66 mill. kroner
Rv 55 Høyangertunnelen, Sogn og FjordaneInnsparing: 8 mill. kroner
E39 Gammelseter-Nipetjørn, RogalandInnsparing:2 mill. kroner
E39 Tjensvollkrysset, RogalandInnsparing: 12 mill. kroner
Rv 47 Haugesund - Hordaland grenseInnsparing: 10 mill. kroner
Rv5 Fjærlandstunnelen, Sogn og FjordaneInnsparing: 11 mill. kroner
E6 nordre avlastningsvei, Sør-TrøndelagInnsparing: 15 mill. kroner
E16 Borlaug-Voldum, Sogn og FjordaneInnsparing: 11 mill. kroner
Rv 4 Carl Berners plass, OsloInnsparing: 15 mill. kroner
E16 Wøyen-Bjørum, AkershusInnsparing: 35 mill. kroner
E6 Vinterbro - Assurtjern, AkershusInnsparing: 25 mill. kroner

Disse prosjektene rammes sannsynligvis i 2009:
Rv 168 Bogstadveien/Hegdehaugsveien, Oslo
Rv 283 Øvre Sund bru, Buskerud
Rv 47 T-forbindelsen, Rogaland
Rv 78 Drevja - Leirosen, Nordland
Rv 858 Ryaforbindelsen, Troms
Rv 94 Skjåholmen bru/Kargernes, Finnmark

tirsdag 8. juli 2008

Navarsete ønsker å få inn flere store, utenlandske entreprenører på det norske markedet



Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil bruke oljepenger til et skippertak for vei og jernbane, slik tidligere finansminster Per Kleppe har foreslått. Arbeidsminister Dag Terje Andersen (Ap) er uenig med Kleppe og vil ikke bruke flere oljepenger, skriver Dagens Næringsliv.
- Kleppes utspill er et interessant sammentreff, siden det er nettopp det vi er i gang med, sier Navarsete til DN.
Så på den ene siden signaliserer den påtroppende Senterpartilederen ønske om å bruke mer av vår rikdom til å sikre våre fremtidige barn, samtidig som hun som Samferdselsminister forsvarer regjeringens manglende evne til å ta gjøre en større innsats slik at regjeringens egen nullvisjon nås.
- Å finne økonomisk balanse handler også om å utvide handlingsrommet i økonomien. Hvis vi kjører penger ensidig inn uten strategi på å holde prisene nede, vil vi få sterk prisvekst, økt inflasjon og mindre igjen for pengene. Jeg vil åpne for å bruke mer oljepenger på å få inn flere store, utenlandske entreprenører på det norske markedet, fordi det ikke vil øke presset på økonomien. Men jeg er opptatt av ikke å ta grep innen oljepengebruken som forsterker presset på kronen og renten, sier Navarsete, og peker på mangelen på arbeidskraft i Norge.
Ja, la oss få inn større entreprenører fra utlandet, hvis det kan være med på å redde liv. Samtidig så håper jeg at dette sender signaler innad i regjeringen, om at manglende arbeidskraft og press i økonomien ikke skal være en bærende unnskyldning for en manglende evne til å gjøre noe mer dramatisk når det gjelder å redde liv på veien!

Ordførerne i Gudbrandsdalen krever ny E6 nå!

Ordførerne vil tirsdag mellom kl 12 og 16 stille seg i veikanten ved Otta og Ringebu for å varsle trafikantene om faren for ulykker på E6 gjennom dalen.

Ordførernes aksjon er samtidig en demonstrasjon for å understreke kravet om bygging av ny E6 gjennom Gudbrandsdalen.

Med slagordet «Ny E6 nå» vil ordførerne i Lesja, Dovre, Skjåk, Lom, Vågå, Sel, Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu appellere til ferieturistene om å støtte dette veikravet.
Aksjonen har allerede samlet rundt 25.000 underskrifter fra beboerne langs denne veistrekningen. E6 mellom Ringebu og Otta er en av de farligste veiene i Norge.

Tirsdag vil ordførerne dele seg i to lag – ett på Otta og ett på Ringebu – og demonstrere med to meter høye varseltrekanter, protestplakater og informasjonsmateriell for å fange bilistenes oppmerksomhet og advare mot nye ulykker.

Leder for ordføreraksjonen, ordfører Aksel Eng i Sør-Fron, sier til NTB at det ikke er aktuelt å stanse trafikken. Men enkelte bilister vil bli stoppet på en forsiktig måte for å bli gjort kjent med budskapet.

Tall fra Statens vegvesen viser at fra 1998 til utgangen av 2007 ble 45 personer drept og 74 hardt skadd på E6 mellom Lillehammer og Otta!

Les også: Nedprioriterer sikkerhet på norske veier

Hardangerbro ut på anbud!

Broen skal bli lengre en Golden Gate Bridge. Samferdselsdepartementet ga fredag klarsignal for bygging. Nå lyses prosjektet ut på anbud i fire deler: Betongarbeid og stålarbeid, samt tilførselsveier på hver side av de to sidene. Byggingen skal starte neste år, og er planlagt å bli 1375 meter lang når den åpnes i 2013.

Brua var opprinnelig kostnadsberegnet til vel to milliarder kroner!
Årsdøgntrafikk: 2000 kjøretøy, beregnet for 2011

Fakta
___________________________________________________
Hardangerbrua
Total lengde: 1380 meter
Brospenn: 1310 meter
Bredde: 18 meter
Tårnhøyde over havnivå: 186 meter
Seilingshøyde: 55 meter

Les også: Hardangerbrua blir utsett

søndag 6. juli 2008

Stortingsrepresentant Rudihagen fra AP: -Vi må også iverksette flere fysiske tiltak for å bedre sikkerheten.

Dødsulykkene på veiene må ned

Hittil i år er 133 personer drept i trafikken, sier stortingsrepresentant Torstein Rudihagen (Ap) – samferdselspolitisk talmann i VOL - Magasin den 3. juli i år.

Han sier videre: "Det betyr at 36 flere er omkommet på veiene sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er dramatiske tall som vi må gjøre noe med. Antall trafikkulykker må ned. Antall drepte på veiene må ned."

I sitt eget hjemfylke Oppland har det vært tragiske mange frontkollisjoner de siste årene. Statistikken for E6 igjennom Gudbrandsdalen sier sitt. At vi ikke heller evner å ta tak i slike store gjennomfartsårer som f.eks. stamveiene E6, E18, E39 og Rv3 sier litt om hvilken situasjon vi lever i når det gjelder trafiksikkerheten på veiene. Sist vinter ble farten satt ned fra 90 km/t til 80 km/t på Rv. 3. Nå vurderer vår samferdselsminister Liv-Signe Navarsete å sette en farten på E18 igjennom Telemark fylke etter flere frontkollisjoner med drap og lemlestede liv.

Det ser derfor ut som om vi går med baken inn i framtiden. Vi greier rett og slett ikke å ruste opp vår infrastruktur, verken på vei eller jernbane, slik at den holder tritt med utviklingen i økningen av transporten. Derfor ser vi også det tragiske i statistikken, med kraftig økning i drap og hardt skadde.

Les også: Dødsulykkene på veiene må ned
- Kleppe skjønner galskapen
Oljepenger til vei og tog
Hardt skadd i møteulykke