lørdag 29. mars 2008

Nok en frontkollisjon med dødlig utgang pga manglende fysiske midtdelere!


En mindreårig person omkom i en frontkollisjon på riksvei 4 sør for Reinsvoll i Vestre Toten lørdag. Fire andre, et barn og tre voksne er skadd, opplyser Vestoppland politidistrikt til NTB.
Ikveld går mine tanker til de pårørende til dette barnet, og til de som fikk lemlestet sitt liv, kanskje for resten av livet i denne tragedien!

Mens presse og journalister har løpt etter tragedien etter raset i Ålesund ble 3 personer drept i frontkollisjon samme dag som raset skjedde. Fredagen kunne vi se både TV2 og NRK1 invitere reddete, brannmannskap og politi til studio for å fortelle om tragedien. Mine tanker går selvsagt til alle pårørende etter de 5 savnede.

Men jeg velger også å stille et spørsmålstegn ved media og pressens rolle i forbindelse med slike tragedier. Hvorfor er enkelte tragedier STØRRE enn andre?
Hvorfor blir drepte i trafikken ofte bare forbi gått i med en liten notis og knapt det?
Hvordan kan vår statsminister Jens Stoltenberg si at en ulykke rammer hardere enn andre? Hvorfor er et liv verdt mer enn andres?

Les: Mindreårig omkom i frontkollisjon

Se også vidoen til minne om drepte i trafikken.

Les også: Det er ikke fare for livet…

Les også: Statsminister Jens Stoltenberg: Ulykken i Ålesund er mer dramatisk enn andre ulykker

Snart starter fotball-sirkuset igjen


Himno Centenario Sevilla FC

Sjelden har mangelen på en opplagt gullkandidat vært klarere i Tippeligaen iflg Dagbladet, - Må innrømme at jeg ikke ble imponert. De fleste eksperter mener seks lag kan være kapable til å vinne: Brann, Viking, Lillestrøm, Vålerenga, Rosenborg og Stabæk.

Nils Arne Eggen er ikke spesielt begeistret for tabelltipsene som florerer.

Igår kveld så jeg på Grosvold på NRK1 hvor blant andre Ole Paus var gjest. Og jeg si meg enig med han at jeg ikke er like begeistret eller lar meg rive med når det gjelder topp-fotballen. Både lønnsnivået og enkelte av spillernes holdning gjør at de ikke vekker samme begeistringen som på den tiden da jeg bodde i Kristiansand og Karsten Johannessen styrte Startskuta, med blant annet Frank Strandli, Pål Lydersen og Eftevaag brødrene.

Men en klubb har tydeligvis fått plass i min bevisthet og det er Sevilla Fotbalclub. Det tror jeg må være en kompinasjon av kulturen, det Andaluciske lynne og den fantastiske fotballglede i denne flotte byen, samt spillestilen.

Les også: Sevilla FC ble gruppevinner

fredag 28. mars 2008

Nullvisjonen - fra prat til praksis?

Ingen enkeltfaktor forårsaket Bourbon Dolphin-forliset. En rekke uheldige omstendigheter var årsaken, slår granskingskommisjonen fast. Det melder NTB. Les mer: - Ingen enkeltfaktor førte til Bourbon Dolphin-forliset

En representant fra Norges Rederiforbund uttalte i ett felles møte som vi begge deltok i, at hadde vil latt det samme skjedd til sjøs som i veitrafikken, hadde vi beordret stopp i all sjøtrafikk. Han refererte da til alle frontkollisjonene som ikke ble tatt mer på alvor enn at regjeringen ifjor bevilget penger til 9 km fysisk midtdelere og 10 km i år. Ifjor ble 127 mennsker drept i frontkollisjoner.

I Nasjonal Transportplan gjelder fortsatt «Nullvisjonen». Det ambisiøse målet om at antallet trafikkdrepte eller livsvarige skadde skal bli null.

Hvor realistisk en slik målsetting er, kan selvfølgelig diskuteres. Visjonen er likevel viktig og riktig. Den forteller oss alle at trafikkulykker har enorme kostnader, for samfunn og enkeltindivid.

Et av resultatene fra «Nullvisjonen» er at også biltrafikken har fått sin egen havarikommisjon. Men det ser foreløpig ut til at de anbefalingene som har kommet fra havarikommisjonen forblir en enbefaling i nok et dokument som støver ned i et arkiv et sted. Havarikommisjonen for veitransport ser ikke ut til å ha samme gjennomslagskraft som feks i lufttrafikken. Dette er svært urovekkende.Mange faktorer er selvsagt med på å skape trafikkulykker. Når det gjelder sjåførens ansvar kan det være faktorer som: Høy fart, kjøring i rus,ikke tilpasse farten til vanskelige kjøreforhold, manglende bruk av bilbelter er typiske årsaker når det går galt.

Ifølge meldinger fra Trygg Trafikk og Statens vegvesen i sakens anledning mener de at det felles for alle faktorer som kan skape ulykker, er at den enkelte sjåfør kan påvirke og motvirke det som skaper ulykker.

Samtidig bør det ikke være noe tvil om at et sikrerer veimiljø på våre veier, som tar høyde for de største antall gjentagende ulykker, kunne mange drepte og lemlestede liv vært spart. Her ligger ansvaret hos våre myndigheter, både de politiske og utøvende myndigheter i samferdselsektoren.
Studier viser at de aller fleste vurderer seg selv som kompetente og gode sjåfører. Dessverre har denne optimismen en bakside når vi sitter bak rattet. Vi kjører fortere, er mindre forsiktige og skaper oftere ulykker. I en nasjon hvor selvsikkerheten for øyeblikket er på bristepunktet og samtidig som vi har en av de dårligste veistandardene i vestlig verden, er det kanskje ikke så rart at det smeller oftere? Slik som du kan lese om her: Fastklemt etter kollisjon med lastebil.

torsdag 27. mars 2008

Ålesund i sorg. Navnene til de savnede er nå frigitt

Fra pressekonferansen som foregår nå i Ålesund. Som man ser stiller både etatene mannsterke, samt pressen. 5 personer er fortsatt savnet.

Fem personer ble meldt savnet i ruinene.

De savnede er:
- Kristin Krogen (23)
- Ronny Boger Vike (35)
- Gro Pedersen (46)
- Unni Søreide Rudi (52)
- Bjørn Olaf Rudi (52)

Les mer i Dagbladet.

Som meldt igår ble det samtidig drept 3 personer i frontkollisjon på våre stamveier. Navnene til de drepte er foreløpig ikke frigitt. Jeg kommer tilbake til dette så snart dette blir frigitt.

Mine tanker går idag til alle pårørende til de 3 drepte, samt de 5 savnede i Ålesund.

I morgen skulle Kurt Nilsen ha spilt konsert i Ålesund.
Men i dag ble det klart at han velger å avlyse etter tragedien med boligblokka som raste sammen i går, skriver Sunnmørsposten. Les mer på Dagbladet.

Les også fra Dalande Tidende: Uten visjoner

Drapene på våre stamveier fortsetter - igår ble 3 drept i frontkollisjon



Statistisk skal det omkomme rundt 100 mennesker i frontkollisjoner/møteulykker iår! Ifjor ble hele 127 drept! Det har ligget på rundt ca 100 personer i frontkollisjoner de siste årene fra 2000.

Grunnen til at vi lar dette fortsette med samme styrke som før, er at vi ikke evner å gjøre noe med trafikkmiljøet som fjerner disse tragiske dødsulykkene.

Ifjor satte regjeringen av bare penger til å bygge 9 km midtrekkverk på 2/3 feltsveier. Og iår økte man tallet til 10 km!!

Med andre ord - vi sitter stilltiende og godtar at i gjennomsnitt blir 2 personer drept hver uke, og flere lemlestet og skadet for livet.

Les også:
To omkom i trailerkræsj, På E16 i Lærdal. - Lignet en krigssone, sier øyenvitne.,

Minne

Frontkollisjon / møteulykker har kostet oss over 61 milliarder kroner

onsdag 26. mars 2008

Statsminister Jens Stoltenberg: Ulykken i Ålesund er mer dramatisk enn andre ulykker


Statsminister Jens Stoltenberg:Dette er en ulykke som gjør sterkt inntrykk. Det er mange som bor i blokk og det at en boligblokk raser sammen er ikke noe vi hadde trodd kunne skje her i landet. Derfor er dette mer dramatisk enn andre ulykker, sa Stoltenberg.

Hva mener vår Statsminister med dette?

Les mer fra Statsministerens pressekonferanse: - Trodde ikke det kunne skje

Se også denne videoen ang. 4 unge personer som ble drept i frontkollisjoner på 3 dager:

Flere familier savner sine kjære etter katastrofen i Ålesund

Heldigvis har kommunes kriseteam vært aktiv og en støttende hånd for de pårørende. De har alle fått tilbud om samtaler.
Det er forløpig ikke kjent hva som var årsaken til at det raste ut bak blokken. Men det er iallefall klart at det er grunnen til katastrofen i boligblokken.
I dagene som kommer er det tid for å finne ut av hva som gikk gal, gjøre sine forholdsregler og lære. Det er helt klart at hvis det har kommet råd fra geologer som det nå spekuleres i, ang sikring av grunnen bak, og dette ikke har blitt tatt til følge, at noe må gjøres.
Mine tanker går til alle pårørende og familiene som venter i det uvisse.

tirsdag 25. mars 2008

Oljefondet kan ha tapt 5 ganger mer enn Terra



Ved årsskiftet hadde Oljefondet plassert over 150 milliarder kroner i obligasjoner som i stor grad er knyttet til det råtne amerikanske boliglånsmarkedet.

Hvor store tap det blir på disse investeringene er selvsagt foreløpig ukjent. Vi får håpe at de siste positive signalene fra det amerikanske boligmarkedet gjør at tapet blir begrenset.

- Vi må få vite hvor stor del av Oljefondet som er eksponert mot subprime-markedet, og de svake boligmarkedene i California og Florida. Hvis en stor del av obligasjonsporteføljen er eksponert mot disse områdene er det jo fare for store tap, sier stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter fra Fremskrittspartiet til E24.no. Han krever nå at finansminister Kristin Halvorsen kommer på banen for å fortelle hvor stor risiko det er for tap i denne delen av Oljefondet.

Som jeg har blogget om tidligere, så er kanskje tiden overmoden for at vi revurderer våre holdninger til å investere mer av oljefondet i infrastrukturen i fastlands Norge, for fremtidige generasjoner.

Les mer: Høyres Erna Solberg krever raskere utbygging av veiprosjekter
                 Kristin Halvorsen og Jens har tapt 113 milliarder siden november
                 Matz Sandeman og Sigbjørn Johnsen: Ubehagelig sannhet - NTP 2010-2019
                 Samferdselsministeren åpner for bruk av oljepenger til investering i vei

søndag 23. mars 2008

Savn og smert: J.K. Rowling ble reddet av fastlegen



For femten år siden var J.K. Rowling nyskilt, blakk og så deprimert at hun vurderte selvmord, avslører hun i et nytt intervju med den britiske avisa Sunday Times.

- I midten av tjueåra var livssituasjonen min slik at jeg gikk rett i kjelleren. Ikke slik at jeg var litt deppa. Vi snakker om suicidale tanker, sier Rowling.
Les mer: - Jeg ville begå selvmord

Kong Carl Gustav av Sverige sa det slik i forbindelse med Sunamien:
- Mange barn har mistet en eller begge sine foreldre. Jeg tror jeg vet hva det vil si. Jeg har selv vært et slikt barn. Min pappa omkom i en flyulykke da jeg var svært liten. Så jeg vet hva det betyr å vokse opp uten en pappa. Sammenlignet med mange andre barn, hadde jeg det sikkert bra, men for et barn er en foreldre som er borte, alltid uerstattelig. Jeg vet noe om det savnet, sa kongen.

Det var en personlig og varm tale som rørte det svenske folket. Det at kongen også hadde følt smerten ved å miste noen av sine kjære i en ulykke og kunne kjenne igjen smerten mange mennesker satt med, gjorde sikkert denne felles smerten lettere å bære for mange. Smerten 
ved å miste sin mor eller far som liten må være enorm stort.