I forslaget til Statens vegvesens handlingsprogram 2014-2017 som ble lagt fram denne uken åpnes det for at det kun skal bygges 6 km ny møtefri og sikret vei med midtrekkverk på dødsveien Rv.3.
For meg er dette er stort paradoks samtidig som Vegvesenet sier: Vi ønsker å videreutvikle rv 3 som en viktig veiforbindelse for godstransporten mellom Oslo og Trondheim! Spesielt når vi allerede idag vet at rundt 80-90 % av tungtrafikken og mesteparten av personbiltrafikken mellom Oslo og Trondheim foregår på rv. 3
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQLWfVh9DVTbIlszAULq9sxkuqg6SO_vJBdTPfANcanSdZq6SryniXWKyIy9qQTXfbMrM9AQrSVeZGc7VkNKS-wi77knNElOWtzHO4LKS7fdmxEJsv1SKgtBCwyHt-r-E-UV7mbnLSSYk/s400/Skjermbilde+2013-09-25+kl.+21.32.07.png) |
Spesielt på vinterstid med skiftende føreforhold er det med hjerte i halsen mange forserer riksvei 3. Bildet: famsimile østlendingen.no/foto:Rolf Arne Moen |
I første fireårsperiode legges det også opp til å starte byggingen av ny rv 3 på strekningen Ommangsvollen – Grundset i Hedmark, inkludert ny rv 25 fra kryss med rv 3 ved Åkroken til Basthjørnet (Elverum). Prioriteringen er betinget av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av prosjektet.