torsdag 26. september 2013

Alkobom ved norske havner

Fra den automatiske "nykterhetskontrollen" ved havnen i Göteborg i Sverige.
Ny alkohol-boom i Göteborg havn har stoppet den først mistenkt berusede føreren.
Mandag morgen blåste en merkbart påvirket vogntogsjåfør og han er nå mistenkt for promillekjøring.

Sjåføren kom med fergen Stena Line fra terminalen i Tyskland og mistenkte hadde over 1,0 promille alkohol i blodet.



- Det er en full sjåfør mindre i trafikken som kan drepe eller skade noen, og deretter måtte leve med byrden av skam, sier Arne Winerdal, administrerende direktør i Bilistene 'Helnykterhetsförbund, i en pressemelding.

Den MHF som startet alkobom bruker svenske infrarød teknologi og gir svar på noen få sekunder etter at driveren blåst. Løfter bommen automatisk og biler kan passere. Utslett av alkohol såkalte ansatte og en tradisjonell test kan gjøres.

Alkoboomen ble åpnet i august og er inne i en prøveperiode denne høsten. Fram til idag har over tusen blåst, men først nå har altså en sjåfør stoppet. MHF sier at rettssaken har vært snakket om og hadde en forebyggende effekt med klart mindre rot og fylle fergene til Gøteborg.

Hvis forsøket er vellykket, er det tenkt at flere havneporter vil bli utstyrt med automatiske alkohol-bommer.

Bare denne uken har to yrkessjåfører blitt tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand på Rv. 3 i Østerdalen.

Motorførerens Avholdsforbund har over lengre tid jobbet for å få etablert slike bommer ved norske havner.

Dette sa Hans-Erik Hansen til NRK i forbindelse med Veikonferansen 2012 i Kristiansand: – Ferjeleiet i Kristiansand er inngangen for mange til det norske veisystemet, og da er det nyttig at folk kommer promillefrie, sier Hans-Erik Hansen som er redaktør i avholdsforbundets blad Motorføreren.

Alkohol-bommen som er installert i Sverige vil bare åpnes hvis det ikke er mistanke om rus.
Systemet fungerer slik at man på vei av en ferje blir møtt av en bom. Føreren av bilen må så blåse inn i et rør, uten å ha munnen borti. Etter at føreren har blåst i to sekunder, avgjør maskinen om man er skikket til å kjøre videre. Enten går bommen opp – eller den blir nede og en tekstmelding blir sendt til politi og/eller tollvesen.

Når kommer disse bommene til norske havner?
Vi har kunnskapen om at mange trafikkulykker skjer med ruspåvirkede sjåfører, vi har nå teknologien og vi har ressursene.

Ingen kommentarer: