lørdag 15. desember 2007

Julen er også tiden for ettertanke......



Julemusikk og forventninger skaper sterke emosjonelle bevegelser i noen og en hver av oss. Spesielt må det være mye som skjer for alle de som har mistet sin mor og far osv i forholdsvis ung alder. Mange trafikkdrepte i Norge idag - er brutale og harde for mange små. I frontkollisjoner rammer dette desverre mange. Og mange familier sitter igjen med et savn som er tungt å bære med seg igjennom en høytid hvor familiene er i høysete.

Sangene: I'll be home for Christmas....Deilig er jorden.....glade jul.....osv setter ting igang i oss mennesker. Savnet bare MÅ bli forsterket i slike spesielle høytider.

Jeg syns lederen i Dalande Tidene beskrev situasjonen slik jeg følte det etter at jeg mistet en kjær søster, svoger og niese i en frontkollisjon den 17. juli 2006. Idag sitter det en datter og sønn, uten sine 3 nærmeste igjen - og julen er i anmarsj med minner og savn etter 3 dypt savnede. 3 av altfor mange som årlig blir drept i frontkollisjoner på våre veier....

"Uten visjoner
fredag 25. august 2006

Denne uken skjedde det igjen. Alvorlig trafikkulykke på E39. Det er bare en drøy måned siden tre personer ble drept i en ulykke i samme område.
Fra våre lokaler kan vi registrere de fleste utrykninger. Noen av utrykningskjøretøyene må som regel innom rundkjøringen på Eie på sin vei til skadestedet. Da gjelder det for oss å finne ut hva som skjer. Denne uken var det altså ny alvorlig trafikkulykke mellom Helleland og Ualand. Det er med urolig mage vi nærmer oss skadestedet. Hva møter vi denne gang? Når dette skrives, kjenner vi ikke tilstanden til kvinnen som ble skadet i den siste ulykken. Indikasjonene er at hun bare fikk «lettere skader».
På vei hjem fra skadestedet, er det tid for noen refleksjoner. Hvis veien hadde hatt fire felter, ville denne ulykken med stor sikkerhet ikke skjedd. Hvis veien hadde hatt midtdeler, ville ulykken ikke kunnet skje. Hvis den aktuelle veistrekningen hadde hatt autovern, så ville ikke bilen kjørt ned skråningen og mot steinene som ligger der. Denne veien, E39, stamveien, har ikke det. Den har ikke fire felt, den har ikke midtdeler, den har ikke autovern på alle strekninger. Vi har ikke råd. Eller rettere sagt, vi tar oss ikke råd.
Det er en skam! De fleste land i Europa, alle fattigere enn Norge, sørger for et godt stamveinett. Det er en god investering. Det sørger for effektiv og mer miljøvennlig ferdsel på hovedveiene. Det kan bidra til hurtigere og billigere transport for næringslivet. Privatpersoner kan komme raskere og tryggere fram. Det sparer liv og helse.
Vi mangler visjoner og evne i det nasjonale politiske miljø. For 50 år siden, da Norge var et fattig land, ble det bygget veier og jernbane som var vesentlige for å utvikle landet. Nå, når landet flommer over av penger, får vi det ikke til. Visst åpnes det ny bro over Fedafjorden i disse dager. Det er strålende. Visst bygges det tunneler og veier. Det står bare ikke i forhold til nåtidas og framtidas behov. Med flere kjøretøy på veien vil det for hver dag oppstå flere uheldige og farlige situasjoner. Det er enkel statistikk.

Om 30 år vil vi spørre hvorfor vi ikke gjorde noe i tide
.
Det blir vanskelig å svare på det. Veldig vanskelig. Vi kan nok leve med frustrasjonen over å bruke lang tid på veien mens vi ødsler dyrt drivstoff. Vi kan vel leve med at noen bedrifter ikke lenger kan konkurrere med de utenlandske fordi transporten ble for dyr og tidkrevende. Men noen, noen, kan ikke leve med de dårlige veiene. De kommer til å dø på grunn av dårlig veistandard.
På veien hjem fra Ualand denne tirsdagen, tenker vi på Bob Dylans ord fra «Blowin' in the wind»:

Hvor mange ører må en mann ha
Før han kan høre folk som gråter
Ja, og hvor mange døde skal det ta
før han forstår
At for mange mennesker har dødd
"

Bruk hodet og hjertet er oppfordringen her fra Krf.
Det er også lov å bruke hodet og hjertet utenom valgkampene!


Jeg ønsker Stortinget og våre politikkere en oppriktig GOD julehøytid.
Bruk julen sammen med de dere har kjære, ta vare på hverandre, og møt frisk og opplagt tilbake til et Storting som evner å ta tak i dette store problemet som i 2008 vil ta livet av rundt 100 personer! La oss sammen kunne se tilbake til et godt nytt 2008, hvor vi sammen gjorde en forandring til det bedre.

Vi skal ikke tåle så inderlig vel, den trafikkulykken som ENNÅ ikke har rammet oss selv!

HP ønsker å ta den yngre generasjonen med storm: Photosmart R742 Rosa


HP Photosmart R742

HP satser på design og en oppsiktsvekkende farge når de introduserer dette kameraet. Det knallrosa HP Photosmart R742-kameraet skal ta den yngre generasjonen med storm rundt juletider. Det er et begrenset volum på dette kameraet, men det samme kameraet vil også være tilgjengelig i svart.

Veiledende kampanjepris: kr 1299,-
Se produktinfo kamera her

fredag 14. desember 2007

Europa passerer USA


Europa på vei forbi USA?


2007 kan bli året da europeere kjøper flere biler enn amerikanerne.

La det ikke herske noen som helst tvil - USAs bilmarked er fortsatt verdens største - uten sammenligning. I 2006 ble det solgt 15,6 millioner biler i USA, et tall ingen andre land er i nærheten av. Ja, det amerikanske bilmarkedet er faktisk så enormt at det tradisjonelt har vært større enn det samlede europeiske markedet.

Minimal differanse
Men det er altså dette som nå er i ferd med å endre seg. Ferske tall tyder nemlig på at europeerne i år for første gang vil kjøpe flere biler enn amerikanerne. I løpet av årets ti første måneder ble det nemlig "bare" solgt 13.584.000 biler i USA, en nedgang på 2,48 prosent sammenlignet med samme periode i 2006. Samtidig økte det europeiske bilsalget med 1,2 prosent til 13.573.000.

Det innebærer en differanse på beskjedne 11.000 biler i USAs "favør". Ifølge eksperter Automotive News har snakket med, er det stor sannsynlighet for at begge markedene ender opp på rundt 17 millioner bilsalg i 2007.

Dette er kanskje en av grunnen til at ingen amerikanske politikere ønsker å gå inn for noe klimakutt eller avtaler, jfr det som nå har skjedd på Bali.

Og mens man prater om klima og at man MÅ gjøre noe går livet sitt vanlige skjeve gang?

Magnhild Meltveit Kleppa



Fra Wikipedia, den frie encyklopedi - Magnhild Meltveit Kleppa

Personalia
Født 12.11.1948 i Fister, Rogaland.
Datter av forpakter Ola Meltveit (1919-) og forpakter Dagmar Gundersen (1922-)

Utdanning
Examen artium 1967
Kristiansand lærerhøgskole 1970
Stavanger lærerhøgskole, samfunnsfag 1979
Stavanger lærerhøgskole, spesialpedagogikk 1981
Stavanger lærerhøgskole, biologi 1985

Yrke
Lærer Jøsneset skule 1967-1968
Lærer Jørpeland ungdomsskole 1970-1971
Lærer Hjelmeland skule 1970-1992
Rådgiver 1982-1992 (permisjon fra høsten 1992)

Dagsavisen: -Statsråd Kleppas vanskelige dilemma
Vårt Land: - Kleppa i tenkeboksen

Fagerborg kirke en desemberaften kl 18


Bildet er tatt fra Stensparken. Stjerneklart vær, månen kan ses i bakgrunn.
Bildet er tatt og blogget med Sony Ericsson mobil w800i
Foto: Geirr Tangstad-Holdal

De nye årsavgiftsendringene kommer nå


Fra nyttår reduseres årsavgiften på bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter

Her er avgiftsendringene:
* Årsavgiften går ned med 255 kroner for bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter. Avgiften øker med 175 kroner for dieselbiler uten partikkelfilter.

* CO2-avgift innføres for varebiler. Flere av de mest populære bilene vil få økt avgift.

* Vrakpremie på dieselbiler øker fra 1.500 kroner til 5.000 kroner. Skal vare i et år, og gjelder i hovedsak personbiler som er fra 1990 eller eldre.

Nok en ny shoppingrekord ryker i år!



Veksten i detaljhandelen har vært langt større enn man forventet i år. Neste år vil veksten mest sannsynlig være mindre, ifølge HSH. Vi handler som aldri før, ifølge Handels- og servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) som nylig la frem prognosene for neste års handel.

-2007 har en sterkere vekst enn ventet. De fleste trodde renta skulle «bite» mer. 2008 gir en fortsatt god realinntektsvekst og forbruksvekst, men noe svakere enn i år, sier direktør Lars E. Haatveit i HSH.

Dette er nok et paradoks i et samfunn som ikke tar seg råd til å sikre veiene mot drepte liv, lemlestelser og skadde liv.

Oslo sporveier skifter navn til RUTER



De gamle navnene Stor-Oslo Lokaltrafikk og AS Oslo Sporveier forsvinner, samtidig som det nå etableres et nytt felles selskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Det nye navnet ble fredag vedtatt av byråd Peter N. Myhre i Oslo og fylkesordfører Nils Aage Jegstad i Akershus. Selskapets primæroppgaver blir å planlegge, bestille og markedsføre transporttjenester og sørge for effektiv samordning av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Sammenslåingen bakgrunn er forbedringer i planleggingen av kollektivtilbudet, og skal først og fremst komme kundene til gode.

«Ruter» er navnet på det nye kollektivselskapet som ser dagens lys allerede 1. januar 2008.

Nye E18 i Vestfold åpnes fredag kveld

Fredag kveld klokken 18 åpner Statens vegvesen den nye firefeltsstrekningen på E18 fra Kopstad til Gulli i Vestfold. Åpningen ble utsatt forrige uke på grunn av problemer med trafikkstyringen.

Den opprinnelige åpningen var planlagt til 4. desember, men nå skal trafikkstyringen i tunnelene på strekningen være driftsmessig stabil, lover regionveisjef Andreas Setsaa. – Nå er kommunikasjonsproblemene løst og tunnelen sikkerhetsgodkjent. Da er det viktig for oss å få trafikken raskest mulig inn på den nye, trafikksikre motorveien, sier Setsaa i en pressemelding.

Gullikrysset like ved Barkåker i sørenden av parsellen vil av trafikale og praktiske grunner ikke bli åpnet for trafikk i denne omgang.

LES OGSÅ: Ny E18 i Vestfold blir billigere

Prinsesse Dianas brev til Dodi Al Fayed frigitt


Diana's letters to Dodi revealed

Princess Diana and Dodi Al Fayed died in a car crash in August 1997

Details of letters written from Princess Diana to Dodi Al Fayed have been revealed at the inquest into the couple's deaths.

The princess wrote "with all the love in the world" and of him "bringing such joy" into her life in August, 1997. The letters were produced during the cross-examination of Diana's close friend Rosa Monckton. In one letter Diana described a gift to Mr Al Fayed - cufflinks which belonged to her father. On 13 August 1997 the princess wrote about the gift: "Darling Dodi, these cufflinks were the very last gift that I received from the man I loved most in the world, my father.
"They are given to you as I know how much joy it would give him to know they were in such safe and special hands. Fondest love, from Diana."

Prinsesse Diana her sammen med Elton John

Hvem husker ikke dagen Prinsesse Diana ble begravet - og sangen fra Elton John's sang -"Goodbye England's Rose"
Goodbye England's rose;
may you ever grow in our hearts
You were the grace that placed itself
where lives were torn apart
You called out to our country,
and you whispered to those in pain.
Now you belong to heaven
and the stars spell out your name.

Les mer: BBC - Diana's letters to Dodi revealed

Hør sangen her:
England's Rose" (Candle in the Wind) in Real Audio
If you need the Real Audio Plug-in, you can download it here

Mammas siste utvei: Selge sin datter på 4 mnd?


Mammans sista utväg: Zahra är fyra månader och bor i Bagdad. Hon är till salu för 500 dollar.

Bagdad.Hennes mamma har tvingats fatta beslutet att sälja henne på den svarta barnmarknaden. Det handlar om att överleva.

I ett hörn i Pepsis övergivna lokaler i centrala Bagdad ligger Zahra, 4 månader, på en hög av tyg och kläder. Hon är alldeles blek. Kylan är genomträngande och hon tittar febrigt in i mina ögon. Lokalens enda värmekälla är en liten elektrisk spisplatta, men eftersom elen stängs av flera gånger under dagen i Bagdad hjälper den obefintligt. – Hon mår inte bra. Jag har inte ens råd att köpa mjölk till henne, säger hennes mamma Sohelai.

Hun ser altså ingen annen utvei enn å selge sin egen datter på Bagdas svarte barnemarked, som
er en konsekvens av konflikten i Irak. De tidligere sosiale beskyttelsen med familier og naboer har
forsvunnet, nå er det mye opp til hver enkelt å klare seg selv.

Priset for Zahra er allerede bestemt: 500 dollar............

Les mer på Expressen.se

Britney Spears for syk for retten, men frisk nok til å feste?

Iflg Expressen.se:
Britney Spears för sjuk för rätten men frisk nog att festa
Britney Spears har smitit från domstolen - för fjärde gången.
Ursäkten: hon var sjuk.
Däremot var hon frisk nog att festa hela kvällen.

Les mer på Expressen.se

Englands landslagstrener får utfattelige 74 mill i årslønn


Fabio Capello (61) ser ut til å bli historiens best betalte fotballtrener når han tar over England.

Med avtalen vil Capello tjene like mye som Englands landslagskaptein John Terry. Avtalen han signerer med det engelske fotballforbundet (FA) innebærer en årslønn på ufattelige 6,5 millioner britiske pund. Med dagens valutakurs blir dette 74 millioner norske kroner. Etter skatt kan han sitte igjen med noe slik som 45,5 millioner norske kroner.

Dette skriver Sportinglife.

Er ikke dette nok et tegn på at pengene har tatt litt overhånd i fotballen?

LES OGSÅ: Fabio Capello - Wikipedia

Nært forestående - "Scribona nära försäljning"


Allt talar för att en försäljning av Scribona ligger nära, mycket nära, rapporterar Computer Sweden. Enligt ihärdiga rykten räknar både Ingram Micro och Tech Data på en affär med Scribona, men Ingram Micro lär ha lämnat förhandlingsbordet.

Det innebär att slutstriden kring Scribona står mellan Tech Data och Actebis tyska ägare Arques, skriver Computer Sweden i fredagens tidning, iflg di.se

Link: Scribona Norge

Årest beste plater i Sverige iflg SvD


Noen av de platene SvD mener er årets beste 2007

Det är med samstämmig enighet som SvD:s recensenter väljer godbitarna ur årets dignande musikskörd. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba och Malin Foxdal är de enda som dyker upp två gånger. Annars är gracerna spridda från Alice Babs klangfulla 60-tal via den dansanta discodonnan Kathy Diamond för att landa någonstans i Nina Stemmes passionerade Strausstolkningar.

Thales Norway inviterte med forsvarstopper på sexklubb



To forsvarstopper besøkte ved to ulike anledninger sexklubber i Amsterdam. Regningen tok andre seg av. Regningen på 7.000 kroner ble betalt av militærelektronikkselskapet Thales Norway, skriver Dagens Næringsliv.

Det er i den hemmeligstemplede 277 sider lange Dalseide 2-rapporten at sexklubbesøk er omtalt. Rapporten tar for seg virksomheten til de tre siktede selskapene i forsvarssaken, Siemens, Fujitsu Siemens og containerselskapet Uniteam.

Forsvarstoppene besøkte ved to anledninger sexklubbene Moulin Rouge og Bananenbar i Amsterdam. Dagens Næringsliv skriver at det var i mars 2003 at to personer i ledelsen i Thales Norway inviterte to personer i Forsvaret på toppløs-barer i forbindelse med gjennomføringen av en kontrakt. Ifølge rapporten skal det skal ha vært toppløsservering på disse utestedene og muligheter for å kjøpe "tabledance" og annet.

Kommunikasjonsdirektør Harald Røros i Thales Norway

Skammer seg ikke
Kommunikasjonsdirektør Harald Røros i Thales Norway frykter ikke at Økokrim kan ta ut siktelse mot selskapet på grunnlag av Dalseide 2-rapporten. - Vi har gått gjennom dette over lang tid og har kommet fram til at vi ikke har noe å skamme oss over, sier han.

Dette sier jo mye om ledelsen i Thales Norway og forsvarstoppene. Flere kommentarer til denne konkrete saken føler jeg er unødvendig. Men er dette noe som toppene i næringslivet godtar og er med på, siden holdningene fra Thales Norway er det den er?

1 av 4 kvinner har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet


( Illustrasjonsfoto: Colourbox )

En av fire kvinner har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet på jobben, viser en ny undersøkelse. - Dette er et symptom på at arbeidsmiljøet er dårlig, og sier noe om hvordan kvinner har det på jobben, sier sosiolog Rønnaug Sørensen ved Høgskolen i Vestfold til Dagbladet.

Mens 24 prosent av kvinnene svarte at de har opplevd en eller annen form for uønsket seksuell oppmerksomhet i arbeidstiden svarte kun 8 prosent av mennene det samme i undersøkelsen Synovate har gjort for Dagbladet.

3 prosent av kvinnene sier de har opplevd berøring av brystene og klapp på armen, 4 prosent har blitt kløpet i rumpa, 14 prosent har opplevd utsagn med seksuelt innhold og 11 prosent har fått kommentarer for utseende sitt, viser undersøkelsen.
På arbeidsplasser med mange kvinner er det ifølge Sørensen spesielt vanskelig fordi den uønskede oppmerksomheten ofte kommer fra sjefen.

Ifølge tallene som kommer Synovate sier totalt 11 prosent at oppmerksomheten kommer fra sjefen, mens 63 prosent opplever at den kommer fra både sjefen og andre kolleger.

Har vi menn virkelig ikke kommet lengre? Og hva er det som gjøre at hetrofile menn og sjefer fremdeles går rundt med et slikt kvinnesyn? Vi har fremdeles langt fram til likestillingen er der vi ønsker. Og der har vi alle menn et spesielt anvar. Trakassering er virkelig et lavmål.

London Fashion Week vil kreve legeerklæring


A very thin model walks the runway at the Rosa Cha spring 2007 fashion show, on Sept. 10, 2006, in New York. The British Fashion Council said barring stick-thin models — as fashion weeks in Madrid and Milan have done — “is neither desirable nor enforceable.”

Krever legeerklæringer av modeller, skriver VG nett.
Modellene under moteuka i London må vise legeerklæring som bevis for at de har god helse.
 
TAR GREP: The British Fashion Council innfører nå at modeller må medbringe legeerklæringer før det entrer podiet under London Fashion Week. Her fra London Fashion Week i februar
I en ny rapport anbefaler rådet at modeller under 16 år ikke bør delta på Londons catwalk.

September neste år
Legeerklæringene må medbringes fra september neste år, og disse må være utskrevet av leger med spesialisering på spiseforstyrrelser.
Både Spania og Italia har anbefalt å forby modeller med en kroppsmasseindeks (BMI) på under 18.5. Det vil si at en modell som er 1,75m høy må veie mer enn 56 kg. BMI er et mål på hvor mye vekt vi bærer per centimeter av vår kropp. Det er en god indikasjon for god helse, men er ikke et perfekt mål.
****************
LONDON - Organizers of London Fashion Week said Thursday they would not ban ultra-thin models from the catwalk, but stressed they had asked designers to use only “healthy” people in their shows.

The British Fashion Council said barring stick-thin models — as fashion weeks in Madrid and Milan have done — “is neither desirable nor enforceable.”
The council, a consortium of major fashion retailers and publishers that oversees London’s twice-yearly fashion weeks, said it recognized its responsibility to help promote a healthy body image.

LES OGSÅ: Alvorlige spiseforstyrrelser rammer stadig flere yngre

Volvo kaller tilbake sine mindre modeller 1,6 l diselmotor


Volvo-modeller som leveres med denne motoren, er sedanen S40, stasjonsvogna V50 og den kompakte C30.

Tidligvinteren har vært en mørk tid for Volvos ry som kvalitetsbil. Først måtte svenskene kalle tilbake 18.000 nye biler av modellene V70 og XC70 fordi sidekollisjonsputene var for trege.

Dagen etter ble 38.000 biler kalt tilbake på grunn av fare for drivstofflekkasje. Denne gangen handlet det om 2006-årgangen av Volvo S60, V70, XC70 og XC90 med femsylindret dieselmotor med 2,4 liter sylindervolum. Flere biler hadde begynt å brenne som følge av feilen.

POPULÆR: V50 med 1,6-liters dieselmotor har solgt godt i Norge.
1,6 diesel
Nå er turen kommet til Volvos mindre bilmodeller med 1,6-liters dieselmotor under panseret. Bilene det handler om, er ifølge Spiegel Online bygd etter 2005.
Volvo-modeller som leveres med denne motoren, er sedanen S40, stasjonsvogna V50 og den kompakte C30.

Alvorlige spiseforstyrrelser rammer stadig flere yngre


Fagfolk og pårørende er dypt bekymret over trenden. I Oslo er barn helt ned i 10-årsalderen blitt behandlet for anoreksi.

De siste årene er utviklingen blitt stadig mer tydelig og skremmende. - Anoreksi- og bulimipasienters alder er synkende. I flere tilfeller har 10 og 11-åringer utviklet anoreksi, sier Astrid Johnsen, psykolog ved Nic Waals institutt. Spiseforstyrrelsesteamet på Ullevål sykehus har samme erfaring. - Vi merker at alderen til folk som utvikler alvorlige spiseforstyrrelser går nedover. En 10-åring er den yngste vi har hatt innlagt, sier lege Bjørn Christian Østberg.

Interessegruppen for kvinner med spisevegring (IKS) opplevde en økning i antall henvendelser på 10 prosent fra 1998 til 1999. Totalt fikk de nærmere 1000 henvendelser fra Oslo i fjor. Både folk som selv sliter med spiseforstyrrelser, pårørende, skolepersonell og andre i nærmiljøet kontakter IKS.

Forskere anslår at rundt 3 prosent av befolkningen lider av anoreksi eller bulimi. Det betyr at anslagsvis 15 000 mennesker i Oslo har spiseforstyrrelser. I tillegg kommer en rekke personer som "klusser med maten" og vipper på grensen til å være syke.

Snakk med noen.
Snakk med noen! Det kan være en av foreldrene dine, helsesøster ved skolen eller legen. Det finnes også nettsteder du kan sende mail til eller hjelpetelefoner der du kan få tips eller råd om hvordan du kan gå videre.

Oversikt over helsestasjoner for ungdom
Klara Klok (hjelpetjeneste på nettet)
Informasjons- og krisetelefon: 22 42 22 22
Telefonen i Oslo er betjent mandag-torsdag kl. 0930-1530 og torsdag kl. 1800-2100. Telefonen betjenes bare av kvinner som har personlig erfaring med spiseforstyrrelser. Alle kan ringe inn.

Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser (IKS)www.iks.no har informasjon om ulike typer spiseforstyrrelser, skadevirkninger med mer.



Noen FAKTA - Spiseforstyrrelser
Anoreksi
"Anorexia nervosa", spisevegring, betegner en psykisk forstyrrelse som oftest sees hos unge kvinner. Den fremtrer som appetittløshet, tvangsmessig sultekur og/eller slankemani.
Bulimi
"Bulimia" er en abnormt sterk, ofte tilbakevendende sultfølelse. Kan skyldes skade i hypothalamus eller forstyrrelse i insulinproduksjonen. Sykdommen er oftest psykisk betinget.
Tvangsspising
Abnormt matinntak, der man spiser selv om man ikke er sulten. I motsetning til bulemikeren, kaster ikke tvangsspiseren opp maten han/hun inntar.

Kilde: Kunnskapsforlaget/Ullevål sykehus.

LES OGSÅ: ung.no - Spiseforstyrrelser og følelser
LES OGSÅ: Mental Helse Norge

Problemer med å få sove?

(Dagbladet.no): Sliter du med søvnproblemer, så ikke ty til sovemedisin. Prøv heller å stå opp tidligere om morgenen og å droppe middagshvilen.

Det viser seg også at noen ukers oppfølging fra lege eller psykolog har god virkning for mange.
En undersøkelse som psykolog Børge Sivertsen, Universitetet i Bergen har gjort, viser at terapi hjelper bedre enn medisiner. Sovemedisinen Imovane slutter ofte å gi god søvn etter noen ukers bruk, hevder han i et intervju med bladet Psykisk Helse.

Så sliter du med å få sove, kom deg opp av senga -gjør noe du liker, les litt, send hyggelige eposter til venner og bekjente eller ligndende.

Det nærmer seg jul og tid for ettertanker....

Syns lederen i Dalande Tidene beskrev situasjonen slik jeg følte det etter at jeg mistet en kjær søster, svoger og niese i en frontkollisjon den 17. juli 2006. Idag sitter det en datter og sønn, uten sine 3 nærmeste igjen - og julen er i anmarsj med minner og savn etter 3 dypt savnede. 3 av altfor mange som årlig blir drept i frontkollisjoner på våre veier....

"Uten visjoner
fredag 25. august 2006


Denne uken skjedde det igjen. Alvorlig trafikkulykke på E39. Det er bare en drøy måned siden tre personer ble drept i en ulykke i samme område.
Fra våre lokaler kan vi registrere de fleste utrykninger. Noen av utrykningskjøretøyene må som regel innom rundkjøringen på Eie på sin vei til skadestedet. Da gjelder det for oss å finne ut hva som skjer. Denne uken var det altså ny alvorlig trafikkulykke mellom Helleland og Ualand. Det er med urolig mage vi nærmer oss skadestedet. Hva møter vi denne gang? Når dette skrives, kjenner vi ikke tilstanden til kvinnen som ble skadet i den siste ulykken. Indikasjonene er at hun bare fikk «lettere skader».
På vei hjem fra skadestedet, er det tid for noen refleksjoner. Hvis veien hadde hatt fire felter, ville denne ulykken med stor sikkerhet ikke skjedd. Hvis veien hadde hatt midtdeler, ville ulykken ikke kunnet skje. Hvis den aktuelle veistrekningen hadde hatt autovern, så ville ikke bilen kjørt ned skråningen og mot steinene som ligger der. Denne veien, E39, stamveien, har ikke det. Den har ikke fire felt, den har ikke midtdeler, den har ikke autovern på alle strekninger. Vi har ikke råd. Eller rettere sagt, vi tar oss ikke råd.
Det er en skam! De fleste land i Europa, alle fattigere enn Norge, sørger for et godt stamveinett. Det er en god investering. Det sørger for effektiv og mer miljøvennlig ferdsel på hovedveiene. Det kan bidra til hurtigere og billigere transport for næringslivet. Privatpersoner kan komme raskere og tryggere fram. Det sparer liv og helse.
Vi mangler visjoner og evne i det nasjonale politiske miljø. For 50 år siden, da Norge var et fattig land, ble det bygget veier og jernbane som var vesentlige for å utvikle landet. Nå, når landet flommer over av penger, får vi det ikke til. Visst åpnes det ny bro over Fedafjorden i disse dager. Det er strålende. Visst bygges det tunneler og veier. Det står bare ikke i forhold til nåtidas og framtidas behov. Med flere kjøretøy på veien vil det for hver dag oppstå flere uheldige og farlige situasjoner. Det er enkel statistikk.

Om 30 år vil vi spørre hvorfor vi ikke gjorde noe i tide
.
Det blir vanskelig å svare på det. Veldig vanskelig. Vi kan nok leve med frustrasjonen over å bruke lang tid på veien mens vi ødsler dyrt drivstoff. Vi kan vel leve med at noen bedrifter ikke lenger kan konkurrere med de utenlandske fordi transporten ble for dyr og tidkrevende. Men noen, noen, kan ikke leve med de dårlige veiene. De kommer til å dø på grunn av dårlig veistandard.
På veien hjem fra Ualand denne tirsdagen, tenker vi på Bob Dylans ord fra «Blowin' in the wind»:

Hvor mange ører må en mann ha
Før han kan høre folk som gråter
Ja, og hvor mange døde skal det ta
før han forstår
At for mange mennesker har dødd"

Jeg ønsker Stortinget og våre politikkere en oppriktig GOD julehøytid.
Bruk julen sammen med de dere har kjære, ta vare på hverandre, og møtt frisk og opplagt tilbake til et Storting som evner å ta tak i dette store problemet som i 2008 vil ta livet av rundt 100 personer! La oss sammen kunne se tilbake til et godt nytt 2008 hvor vi sammen gjorde en forandring til det bedre.

Vi skal ikke tåle så inderlig vel, den trafikkulykken som ENNÅ ikke har rammet oss selv!

Status på Nasjonal Transportplan 2010-2019


Status for NTP 2010-2019
Nasjonal Transportplan er enda på forslags statiumet fra fagavdelingene - og enda ikke overlevert Samferdselsdepartementet v/ Samferdselsminsiter Liv Signe Navarsete. Det var meningen at denne skulle overrekkes Statsråden den 17. desember i år.  Avinor AS, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen fremmer sitt forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 i januar 2008 og ikke 17. desember i år, som tidligere opplyst. Årsaken er at transportetatene trenger mer tid til arbeidet med planforslaget. I tråd med retningslinjene fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet vil forslaget blir overlevert i løpet av januar 2008. Beslutningen om utsettelse er tatt i samråd med departementene.

Stortingsmelding om Nasjonal Transportplan (NTP) 2010-2019 ved årsskifte 2008/2009
Så skal departementene sende Nasjonal Transportplan 2010-2019 ut på høring. Regjeringen tar sikte på å legge fram en stortingsmelding om Nasjonal transportplan (NTP) 2010 – 2019 ved årsskiftet 2008/2009. Planen er en videreføring av NTP 2006 – 2015 og har en tidshorisont på 10 år med hovedvekt på de fire første årene.

LES OGSÅ: Nasjonal Transportplans webside
LES OGSÅ: Status for arbeidet med NTP 2010-2019
LES OGSÅ: Referansegruppen (hvor jeg blant annet sitter)
LES OGSÅ: Prosjektprogram for arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019

Ønsker du å motta nyhetsbrev om arbeidet med Nasjonal transportplan på e-post? Du vil da få beskjed hver gang det legges ut en nyhet på nettstedet.
Dersom du ønsker å melde deg av eller på e-post-listen kan du sende e-post til

Nasjonal Transportplan ved sekreteriatet

Regjeringspartiene stuper på ny meningsmåling.

Desembermålingen er en lite hyggelig julegave til de rødgrønne partiene. Fredsprisen og klimaforhandlingene hjemme og på Bali har stått i fokus den siste uken, men Ap-sekretær Martin Kolberg tror ikke forklaringen ligger der. - Jeg tror ikke det finnes noe svar knyttet til noen enkelt sak. Det gjør det egentlig veldig sjelden, sier han.


Martin Kolberg tar målingen med tilsynelatende ro:
- Målingene går opp, og de går ned. Denne viser en tilbakegang, men utslagene er i overkant store. Svaret er at vi må se dette over tid før vi kan gi noen politisk kommentar. Når utslagene blir så store, er min erfaring at de justerer seg fort ved neste måling, sier han.

Kanskje Martin Kolberg ikke har funnet rette kode å knekke enda? Eller er Statsminister Jens Stoltenberg for opptatt av å vise sine utenlandske venner hvor flink vi er? Eller er det et tegn 
på at velgerne ønsker å se konkrete resultater her hjemme, som feks når det gjelder samferdsel 
osv.? Kanskje Martin Kolberg med partifeller burde være opptatt av å knekke andre koder, enn Frps?

Les mer: Aftenposten.no - Rødgrønt stup

torsdag 13. desember 2007

Golden retrieveren, Casper har en velfortjent hvil?


Ved Sognsvannet, direkte blogget fra Sony Ericsson w800i.
Foto: Geirr Tangstad-Holdal

Bambi på isen - Sognsvannet


Golden retrieveren, Casper ute på isen på Sognsvannet

Direkte blogget fra Sognsvannet via Sony Ericsson K800i


Skøyteløper

Sognsvannet nu


Blogget direkte fra stedet med mobilen Sony Ericsson w800i

2004-Veidirektoratet: Midtrekkverk skal redusere trafikkdødsfall

Fra:
Ås Avis
"Oslo (ANB): Publisert 22.04.2004 - 07:41 Oppdatert 22.04.2004 - 09:39
Vegdirektoratet håper å kunne redusere antall frontkollisjoner på norske veier. Nå foreslår de å tredoble antall midtdelere på spesielt utsatte strekninger.
I utgangspunktet ville Vegdirektoratet ha 500 kilometer med midtrekkverk, men etter en vurdering har de prioritert 80 kilometer med vegstrekninger. Disse skal etter planen få midtrekkverk i løpet av de neste fire år. Prisen blir nesten 600 millioner kroner.
De foreslåtte strekningene er plukket ut fordi det er registrert mange møteulykker der, samt at utbedringskostnaden ikke blir for høy. Vegdirektoratet har nå bedt regionene om å vurdere forslagene.
I utgangspunktet er det få veier i Norge som er brede nok til å få midtdelere, og direktoratet vil vurdere alternative tiltak for disse strekningene."

Hva har skjedd siden da? Hvor mange km ble bygd? Og hvor mange liv har blitt ofret i perioden siden da?
Jeg er redd tallene vil skremme mange - antall km utbygd med midtdelere er jeg redd er skuffende lave, og antall drepte i frontkollisjoner tilsvarende høye. Jeg kommer tilbake til dette etter å ha gått litt nærmere inn i tallen - og alle tragediene bak.

Førerkort og demens: Bilkjøring er alltid et følsomt tema


Bilkjøring er alltid et følsomt tema. Vi opplever at vi har en rett til å kjøre bil, og det er et stort inngrep i den personlige friheten. Man kan oppleve det som en straff som kommer i tillegg til at man har fått en sykdomsdiagnose.

Selv om man aldri har vært innblandet i en ulykke kan legen og trafikkstasjonen komme frem til at man ikke får lov til å beholde førerkortet, og dette kan man selvsagt føle som krenkende. Men det er ikke alderen i seg selv som utgjør en fare i trafikken, det er sykdom. Ulykkesbildet og hvem som er innblandet i disse, er veldig sammensatt. Men ser man på trafikkulykker blant eldre, viser det seg at en fjerdedel av de som blir drept hadde Alzheimers sykdom, iflg pifzer.no

Diagnosen Alzheimers sykdom eller en annen demensdiagnose innebærer ikke automatisk at man må slutte å kjøre bil. Særlig om man får diagnosen i et tidlig stadium kan man ofte fortsette å kjøre bil en tid. Dette må imidlertid vurderes av din lege med jevne mellomrom.

Litt om - Lov og forskrifter
Det finnes bestemmelser i Vegtrafikkloven og i førerkortforskriftene som regulerer hvilke krav som stilles til ”helse og førlighet” for å få beholde førerkort. Det er en forskrift om obligatorisk undersøkelse av førerkortinnehavere etter fylte 70 år, og da er det ikke bare synet som skal vurderes, men også mental funksjon.Førerkortsinnehaveren plikter selv å melde til fylkesmannen om han/hun ikke er kjøredyktig, og alle leger har plikt til å melde fra til fylkesmannen dersom de har en pasient som ikke fyller førerkortkravene.

Hva kan skje i trafikken?
Når personer med Alzheimers sykdom er involvert i dødsulykker dreier det seg ofte om ulykker i veikryss, front mot frontkollisjoner, at man kjører av veien, eller ulykker som oppstår når man kjører i samme kjøreretning. Typiske feil som bilførere med demens gjør, erå kjøre i feil retning i rundkjøringer og å kjøre mot kjøreretningen på firefeltsveier.

Det forekommer også ofte at man har vansker med å velge riktig kjørebane og å skifte kjørebane. Ofte kjører man veldig sakte for å gjøre det lettere for seg selv, og man får problemer med å forstå skilter og kjører seg vill. Det er svært sjelden at man har problemer med å få bilen til å gå fremover. Å gi gass, gire, styre og bremse er ting man gjør nesten helt automatisk og som ”sitter i ryggmargen”.


Det handler til syvende og sist, også om å fortløpende vurdere resultatene av det man gjør, og bestemme seg for om man skal fortsette, avslutte, eller skifte fremgangsmåte.

I likhet med myndighetene som burde vært ansvarlig for et veimiljø som er sikkert og ivaretar trafikantens sikkerhet, har hver og en av oss et særskilt ansvar i trafikken, dette være seg både yngre og eldre bilførere.

Det handler om vår evne til å styre og kontrollere vårt intellekt og våre handlinger. I begrepet inngår for eksempel det å velge hva som er det riktige å gjøre i den enkelte situasjon, uten alltid å følge den første impulsen man får.

Det handler til syvende og sist, også om å fortløpende vurdere resultatene av det man gjør, og bestemme seg for om man skal fortsette, avslutte, eller skifte fremgangsmåte.

Kilde: pfizer.no

Klappet for norske milliarder fra Statsminister Jens Stoltenberg


Statsministeren ble møtt med applaus på Bali. Her fra norske forhold, sammen med samferdselsminsiter Liv Signe Navarsete


Jens Stoltenberg ble møtt med kraftig applaus da han i dag fortalte klimatoppmøtet på Bali at Norge punger ut for å berge regnskogen.

– Jeg er glad for å kunngjøre at den norske regjeringen er rede til å øke vår støtte for å hindre avskoging i utviklingsland til mer enn 500 millioner dollar årlig, sa Stoltenberg, da applausen brøt ut. – Jeg henstiller andre land om å slutte seg til oss i dette arbeidet. Men vi må utvikle et system som sikre at utslippsreduksjonene er reelle, sa han, iflg Dagsavisen

Jeg er mer en gjerne med å gir Jens og Regjerningen applaus for disse viktige bidragene. All positive handlinger og intiativ til enn bedre klode for oss alle, bør vi så absolutt være med å heie frem.

Les også: I have a dream....

Vinneren av Nobels Økonomi: -økonomiske teorier har mislyktes på flere områder


Nobelpristagaren i ekonomi Eric S Maskin anser att ekonomiska teorier har misslyckats i en av vår tids stora frågor, nämligen varför ojämlikheten inte minskar med globaliseringen. Nu vill han hjälpa Afrika. I måndags tog Eric S Maskin ekonomipriset vid Nobelceremonierna ur kung Carl Gustafs hand. På onsdagen höll han en föreläsning för studenter vid Handelshögskolan i Stockholm om ett av sina pågående forskningsprojekt.

"Globalisering är en av de största krafterna under de senaste tjugo åren. Det har lett till ett större välstånd i fattiga länder. Vi ska alla vara tacksamma för den kraftiga ekonomiska tillväxten i Kina", sa han inför de församlade studenterna.

Les mer på: di.se - Ekonomipristagare vill ge Afrika en hjälpande hand

Lucia og Nobel-dagen


Lucia i Globen, Stokcholm

Lucia-feiringen som er idag,  den 13. desember foregår på den dagen man tradisjonelt har ment har vært årets mørkeste døgn. I de tusen svenske hjem pynter småjenter og gutter seg i hvit kjortel og krone av lys og synger Lucia-sangen om vintermørke og om lyset som snart vil komme tilbake. Familien vekkes av sangen og står opp for å tenne levende lys i den mørke natten.

Denne tradisjonen er like rørende hvert år. Tradisjonen har vært at Lucia er vanligvis den eldste datteren i huset, og etter at hun har vekket familien, serverer hun deilig kaffe og lussekatter. Seremonien gjentas på mange kontorer og arbeidssteder over hele landet. Unge kvinner kler seg i Lucia- drakt og synger for å gi lys til kolleger i vintermørket. 

Lussekatter, luciabullar or Saffron buns

Tradisjonen ble jeg kjent med første
gangen da jeg jobbet i Selskapet for innvandrer- og flyktningeboliger (SIFBO), hvor vi hadde 
en svensk kontorsjef som sammen med noen av de andre jentene hadde bakt lussekatter og 
kledd seg ut. Plutselig ble lyset slukket i kontorlokalet uten varsel, og musikken tonet ut over
kontorlandskapet. Nå er dette også blitt en flott tradisjon for mange av barna rundt omkring i
de norske barnehagene, som jeg personlig har sett mange barn har gledet seg stort til.

Les mer: St. Lucia (english ver.) From the Official gateway from Sweden - sweden.se

Valgkampen blant demokratene i USA hardner til


Clinton-medarbeider trakk fram Barack Obamas narkotikabruk.

Barack Obama medgir i sin selvbiografi at han som tenåring røykte marijuana og sniffet kokain, og han har også vært helt åpen om disse ungdomssyndene i valgkampen.

Bill Shaheen, som leder Hillary Clintons valgkamp i New Hampshire, mener Obama har sluppet altfor lett unna, og oppfordrer nå demokratene til nøye å vurdere fortida hans før de tar stilling til hvem som bør bli partiets presidentkandidat neste år.

- Republikanerne kommer ikke til å gi seg uten kamp, og en av de tingene de garantert kommer til å kaste seg over, er narkotikabruken hans, sier Shaheen til Washington Post.

Det er tydeligvis at Hillary Clintons valgteam føler konkurransen fra Barack så truende at man nå går til de skritt å trekke fram slike ting som dette. Meningsmålinger viser at Hillary Clintons forsprang på Obama nærmest er utvisket i New Hampshire, en knapp måned før det skal holdes primærvalg i delstaten. En måling utført for CNN viser at Clinton har 31 prosent oppslutning i New Hampshire, mens 30 prosent sier at de støtter Obama.

Jeg må si at jeg ikke får så veldig stor respekt når man ønsker å gå til slike angrep - på meg tyder det på at man ikke føler at man sitter med sikre nok kort når det gjelder sitt eget budskap. Det har desverre vært et noe uheldig trekk ved utviklingen både ved valgkamper i USA, og i noe mindre grad også her i Europeiske land. La oss håpe at vi ikke får slike tilstander i Norge som vi ser tendensene til i USA.

Ansgar Gabrielsen fra God Morgen, Norge: - De svakeste sitter nederst ved bordet

- "Det foregår en del prosesser i samfunnet, som vi alle vet om - de sterkeste har sterke advokater som stiller opp for dem, og de svakeste sitter nederst ved bordet.
Dette gjenspeiler seg i samfunnet. De som er sterke - bruker millioner på advokater....."

Et klart tankekors fra en tidligere helseminister og pinsevenn. Hvis politikerne sitter med denne kunnskapen - men allikavel ikke evner å gjøre noe i forhold til disse "prosessene", må det vel bety at man har akseptert at slik er det - og at man lar seg styre av "DE STERKE"?

Jeg vet at SV og nåværende finansminister Kristin Halvorsen tidligere var veldig opptatt av at nettopp de små og "svake" organisasjoner og grupperinger i samfunnet skulle komme på banen, og kjørte faktisk opplæring/kursing i lobbing for nettopp disse gruppene.

Årets viktigste bok
HÅP OM MENNESKELIGHET. Mennesker med psykiske lidelser havner fortsatt helt nederst i samfunnets prestisjehierarki. Man kan bli syk av sånt. Tidligere helseminister Ansgar Gabrielsen var på frokost-tv og presenterte sin nye bok, som ifølge aftenposten er årets viktigste bok.
"Brev til en minister" er et produkt av de 1144 personlige brevene han som statsråd mottok fra mennesker med psykiske lidelser eller rusproblemer - eller begge deler - og fra deres pårørende.

Under lanseringen av boka i Gyldendal, sa Unn Hammervold, leder av Landsgruppa for Psykiatriske Sykepleiere, at boka skapte fortvilelse, oppgitthet, sinne og skam hos henne. – Vi er vant til kritikk i løssalgsavisene, og det er ikke blitt bedre praksis av det. Men denne boka kan kanskje gjøre noe, sa hun, og innrømmet at hun kjente igjen historiene. – Vi fagfolk må erkjenne at brukererfaringer er like viktig som medisinsk teoretisk kunnskap. Det må til en forskyvning av makt fra personellet og til brukere og pårørende, sa hun. –Men vi, brukere, pårørende, fagfolk – kan ikke gjøre jobben alene. Det er flere som bør lese denne boka: politikere, embetsverk, jurister og økonomer ute i kommunene, som bestemmer om du skal få stelt på de dårlige tennene dine.

LES OGSÅ: Aftenposten.no - Årets viktigste bok

Fra Adresseavisa: -Andreas død må få mening



Omkom: Andrea var fem år da hun og foreldrene ble drept i en frontkollisjon. Det meningsløse skal få en mening. Foto: Kusine av Andrea/Nei til Frontkollisjoner

Femårige Andrea var en av 244 som ble drept i trafikken i Norge i 2006. Mamma og pappa er i den samme fryktelige statistikken. Deres død kan redde andre.

I det ene øyeblikket var familien på fire underveis på E39 fra Kristiansand til Stavanger for å reise på sydenferie. I neste øyeblikk var tre av dem døde, storesøster Thea (7) hardt skadet. Frontkollisjonen med vogntoget i Drangsdalen ble en av årets verste trafikkulykker i Norge, likevel bare en av mange.

Visjon: - Vi må realisere nullvisjonen i vår egen tid, sier styreleder i Nei til Frontkollisjoner Tor Berger Jørgensen, biskop i Sør-Hålogaland bispedømme.

Les mer i Adresseavisen: - Andreas død må få mening

onsdag 12. desember 2007

Sevilla FC ble gruppevinner

EL SEVILLA F.C. ES INVENCIBLE!!

Hør den fantastiske fotballklubbens offisielle sang, og se bildene.

De vant 3-0 over Slavia Praha.

Det tok lang tid før Sevilla fikk hull på byllen, men etter 66 minutter satte Luis Fabiano inn 1-0 til de spanske gjestene. Frederic Kanoute la på til 2-0 bare tre minutter senere, og tre minutter før slutt sørget Daniel Alves for 3-0-seier. Da hjalp det lite for Arsenal at Steaua Bucuresti ble slått 2-1. Abou Diaby og Nicklas Bendtner sørget for 2-0-ledelse til londonerne ved pause, men Dorel Zaharia reduserte drøye 20 minutter før slutt.

Hadde Sevilla avgitt poeng, ville Arsenal blitt gruppevinner. I stedet vant Sevilla gruppen etter fem seirer og kun ett tap. Arsenal fulgte på annenplass to poeng bak, mens Slavia Praha allerede var sikret UEFA-cupspill med sin tredjeplass i gruppen.

-Uakseptabelt at verden nøler, Statsminister Jens Stoltenberg


Statsminsiter Jens Stoltenberg, her sammen med tidligere statsminister Gro Harlem Bruntland

Jens Stoltenberg mener det er forsmedelig at verden må bruke tid på møysommelige prosesser som klimaforhandlingene på Bali.

Jeg er helt enige med Jens Stoltenberg. Samtidig vil jeg minne vår kjære Statsminister om at han har lagt fram et statsbudsjett for 2008 som kalkulerer med omlag 100 drepte i bare frontkollisjoner. Dette er bare ikke uakseptabelt, men jeg vil bruke et av Gros egne kjente uttrykk:
Det er HJERTERÅTT!

Bank Norwegian svarte lynraskt på renteoppgangen

Bank Norwegian svarte lynraskt på renteoppgangen og setter opp innskuddsrenten - som fra før av var Norges beste. Bank Norwegian reagerte lynkjapt på Norges Banks renteøkning i dag og setter opp renten på innskudd med 0,30 prosentpoeng til 5,90%. Den nye renten gjelder umiddelbart og for både nye og gamle kunder.

I slutten av november kåret Nettavisen Bank Norwegian til landets mest lønnsomme bank. Med den nye renten øker banken forspranget på innskuddssiden.
- Jeg forventer nok at andre banker også vil sette opp innskuddsrenten, men vi signaliserer nå at det ligger alvor bak vårt uttalte mål om å tilby landets beste innkuddsrenter, sier administrerende direktør Erik jensen i Bank Norwegian til Nettavisen.

Han poengterer at renten på 5,9 prosent tilbys alle sparekontoer inkludert lønnskonto og på alle beløp. Bank Norwegian startet sin virksomhet 19. november i høst og har ifølge Jensen nå mer enn 40.000 kunder.

Veldig positive signaler Bank Norwegian sender til sine kunder med å reagere så raskt på Norges Bank rentehevning idag.

Her er landets ti beste innskuddsbanker akkurat nå:
Bank                          Rente Uttak per år
1   Bank Norwegian 5,90 %   Fritt
2   Kaupthing Bank 5,60 %   Fritt
3   BN Bank             5,60 %    12
4   Glitnir Bank       5,60 %    12
5   Din Bank             5,42 %    Fritt
6    yA Bank              5,40 %   Fritt
7   Verdibanken      5,40 %    Fritt
8   Bank2                 5,36 %    Fritt
9   OBOS                  5,35 %   8
10 Landkreditt Bank 5,30 % Fritt

Opera har blitt min venn

Og da er det ikke Operaen i Bjørvika jeg prater om, men programmet Opera.
En nettleser som blir stadig bedre. To ting jeg ikke helt klarer meg uten er reklamefilteret og musgestikulering. Reklamefilteret gjør at jeg nesten ikke ser noe av all den distraherende og plagsomme reklamen som er rundt omkring på Det verdensomspennende internettet. Musgestikulering vil si at jeg kan holde inne høyre musknapp og vifte med musen på forskjellige måter, og så gjør Opera det jeg vil, for eksempel gå til forrige eller neste side, eller fjerne siste del av internettadressen. Hver gang jeg bruker en annen nettleser som ikke har musgestikulering føler jeg meg handicappet.

Et par nye ting som kom i siste utgave er en nummerskive som dukker opp når man åpner en ny fane (ja, for man vil vel ikke ha et nytt vindu for hver eneste webside man vil veksle mellom, vil man vel?), hvor man kan legge inn ni favorittsider. Det som gjorde meg så fornøyd at jeg ble nødt til å skrive til dere om det, var at man kan «lagre» søkefelt på websider ved å høyreklikke på dem.

Denne kjekke funksjon gjorde at jeg kunne lage en ny, kjekk funksjon i Opera, nemlig å vise Postscript-filer. Av og til får man bruk for å lese noe som er lagret som Postscript (for de uinnvidde kan vi si det er en gammel variant av Acrobat eller PDF-filer). Jeg har ikke noe program som kan vise de filene på min PC, men det finnes en webside som kan gjøre det for meg her: http://view.samurajdata.se/. På den siden er det et felt hvor man skriver inn web-adressen til en postscriptfil for å få filen vist som et bilde.

Hoi, tenkte jeg da jeg så feltet, et søkefelt kan jo lagres nå. Dermed høyreklikket jeg på det, valgte å lagre og vips kom det opp et vindu hvor jeg kunne skrive en forkortelse for «søket». Dobbelthoi! tenkte jeg og skrev «ps». Og vips, neste gang jeg trenger å se på en postscriptfil, kan jeg bare kopiere adressen, gå til adresselinjen i Opera og skrive «ps adresse» for å gjøre det. Jajaja. For en glede.

Mer om blogg og blogging


Blogger
San Fransisco-selskapet Pyra Labs lanserte i 1999 Blogger30 som et enkelt publiseringsverktøy tilgjengelig for alle. Blogger en gratis tjeneste hvor enkelhet er prioritert høyt, på beskostning av funksjonsrikdom. Man lager en konto, gir bloggen et navn, velger en designmal, og man er klar til å skrive sin første post. Bloggen ligger på Bloggers server, og adressen blir [bloggnavn].blogspot.com. [Bloggnavnet] er det navnet man selv har valgt for sin blogg. Programvaren gir mulighet for posting via epost og telefon, er relativt lett å modifisere, samtidig som den finnes tilgjengelig via Google toolbar. Blogger har kjøpt opp
Picasa31, et bildebehandlingsprogram, og lagt det ut som gratis programvare. Sammen med Hello32 tilbyr Picasa et komplett system for å publisere bilder på Blogger. Blogger mangler derimot støtte for RSS, og støttes kun av det konkurrerende formatet Atom (se nedenfor mer om Atom). I tillegg mangler implementert trackbackfunksjonalitet, og man begrenser dermed muligheten til å utvide sine nettverk av blogger, noe som for de fleste bloggere er av betydning. Det finnes likevel mulighet til å legge inn koden for trackbackfunksjonalitet manuelt i Blogger-programvaren. Blogger er annonsedrevet, og man må som bruker akseptere at øverste del av skjermbildet disponeres av blogger. Ønsker man å flytte bloggen til en annen server, eller ønsker bloggerbanneret fjernet, lar dette seg gjøre ved hjelp av et mer avansert oppsett.
Blogger ble i 2003 oppkjøpt av Google og er i dag blant de mest utbredte bloggeverktøyene.

Kilder:
http://magasinet.startsiden.no/magasinet/content/view/full/45719
http://magasinet.startsiden.no/magasinet/content/view/full/45939
http://www.movabletype.org/frequently_asked_questions.shtml
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1400400,00.asp
http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1400363,00.asp
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Movable+Type
http://www.blogger.com/about
http://directory.google.com/Top/Computers/Internet/On_the_Web/Weblogs/Tools/Hosts/

Atom
Atom er et syndikeringsformat, og tilbyr som RSS-feed mulighet for å følge blogger gjennom nyhetslesere. Slik kan leserne bli oppmerksomme på oppdateringer umiddelbart etter posting, og forenkler dermed det å følge med på mange blogger parallelt. I tillegg til den tidsbesparende faktoren er fordelene de samme man opplever ved å åpne en mailkonto uten spam-mail. Man får direkte tilgang bare til det man vet er interessant. For bloggeren ligger potensialet til Atom i å muliggjøre deling av innhold med et større publikum fordi man i dag finner mange nyhetslesere med støtte for atom. Blogger.com er et eksempel på en bloggprogramvare som har støtte for Atom.

Kilder:
http://help.blogger.com/bin/answer.py?answer=697&topic=36
http://www.atomenabled.org/

Finansminster Borg viktigere enn Statsminsiter Reinfeldt


Finansminster Anders Borg (th) her i samtaler med SGF's markedsjef Staffan Östlund og hans pressekretær Anna Charlotta Johansson utanfor riksdagen.

Borg viktigare än Reinfeldt

Finansminister Anders Borg har klättrat upp i topp som Sveriges viktigaste opinionsbildare. Tre av DN.se medarbetare ligger på tio-i-topp på listan.
 
• Schenström högt på lista över mäktigaste

Det är i tidskriften DSM:s årliga omröstning som Anders Borg slagit ut statsminister Fredrik Reinfeldt på opinionsbildartoppen. Näringsminister Maud Olofsson får nöja sig med tredje plats i år.

Tidskriftens redaktör påpekar att tidigare finansministrar, som Gunnar Sträng och Kjell-Olof Feldt, också toppade listan på sin tid. Det var först under Göran Perssons tid som han som f d finansminister och statsminister ständigt intog tätpositionen.

Det är cirka 300 personer som har som yrke att följa samhällsdebatten, främst ledarskribenter och andra journalister, som varje år inbjuds att rösta fram topplistan. Cirka hälften av dem har deltagit i omröstningen, enligt DSM.

Så här toppen på årets lista ut, med fjolårets placering inom parentes:

1 (3) Anders Borg, finansminister
2 (1) Fredrik Reinfeldt, statsminister
3 (2) Maud Olofsson, vice statsminister
4 (28) Jan Björklund, utbildningsminister
5 (4) Mats Bergstrand, DN Debattredaktör
6 (82) Mona Sahlin, s-partiledare
7 (6) Niklas Ekdal, DN chef ledarsidan
8 (10) KG Bergström, Sveriges television
9 (8) Peter Wolodarski, DN ledarskribent
10 (13) Maria Abrahamsson, SvD ledarskribent
11 (37) Jan Josefsson, Sveriges television
12 (9) Lena Mellin, Aftonbladet
13 (14) Carl Bildt, utrikesminister
14 (17) Wanja Lundby-Wedin, LO-chef
15 (5) Göran Persson, f d statsminister
16 (8) Göran Hägglund, socialminister
17 (23) Göran Lambertz, JK
18 (12) Jan Guillou, författare
19 (36) Nyamko Sabuni, integrationsminister
20 (16) Sven Otto Littorin, arbetsmarknadsminister

Golden retrieveren, Casper i Slottsparken


Her har Casper funnet seg en pinne, som virker å passe bra å bite på i solen som ligger bader Slottsparken i lys. Ca 2 kalde grader.
Foto:Geir Tangstad Holdal,
Sony Ericsson w800i, blogget direkte fra stedet med Sony Ericsson's blogging funksjon i mobiltelefonen

Al Gore og RAjendra K. Pacharu taler i Riksdagen idag


Fra gårdagens fredspriskonsert, foto:Geir Tangstad Holdal

Al Gore i riksdagen: Sverige kan spela en stor roll
– fredspristagare talar i riksdagen

Sverige kan spela stor roll i det globala klimatarbetet. Det var ett av flera budskap när Nobels fredspristagare Al Gore och ordföranden för FN:s klimatpanel Rajendra K. Pachauri talade i riksdagen.

Fredsprisvinnerne har et travelt program fremover, klimaendringene skje i ekspressfart - og Al Gore har spesielt mye å gjøre for å få overtalt sine egne landsmenn til å forstå at også de som et av de rikeste landene må bidra.

Les mer: Al Gore i riksdagen: Sverige kan spela en stor roll på SvD.se

I dag åpner nye riksvei 44 fra Stangeland til Skjæveland.


Rv.44 Stangeland-Skjæveland - 6,5 km ny vei er klar.

I dag åpner nye riksvei 44 fra Stangeland til Skjæveland.
Veien skal løse opp køproblematikken mellom Nord- og Sør-Jæren.

Målet er å avlaste gamle riksvei 44 gjennom Sandnes sentrum og Ganddal, i tillegg til europavei 39 mellom Stangeland og Sandved.

Veien har kostet 385 millioner kroner, og ble påbegynt i august 2005.
Onsdag blir det åpning klokka 13, med snorklipping ved rundkjøringa på Skjæveland.

Hver km med ny vei - med et mer trafikksikkert veimiljø betyr utrolig mye for bilistene som ferdes ute i trafikken. Med midtrekkverk eliminerer man helt frontkollisjoner/møteulykker - noe som idag utgjør 50% av alle drepte i trafikken.  

Oppfordringen må bli til alle som bor rundt veistrekningen - og som daglig kommer til å bruke den, - idag er det god grunn til å heise det norske flagget helt til topps! Geir Tangstad Holdal

Se bilder fra Nye riksvei 44 på NRK.no

Flytrafikken i Norge når nye høyder og prognosene for veitrafikk sprenges

Avinor har utarbeidet 40-årsplaner for utvidelser av de store flyplassene i Norge og tar høyde for stor trafikkvekst i årene framover.
- Vi har laget store planer for hver enkelt lufthavn, som tar høyde for utviklingen i et 40-årsperspektiv slik at vi vet hva vi skal gjøre når veksten inntreffer, sier divisjonsdirektør Anders Kirsebom i Avinor til Aftenposten. Han opplyser at planene innebærer store investeringer.

- Jeg kan si at vi særlig satser på Bergen, Trondheim og Stavanger og at det skal investeres for noen hundre millioner kroner på hver av dem, sier Kirsebom. Ifølge Kirsebom har veksten i flytrafikken på landsbasis de siste årene vært på mellom 7 og 10 prosent årlig.

Oslo Lufthavn er i en særstilling med investeringer for flere milliarder kroner. En ny terminal skal ifølge Romerikes Blad stå klar i 2012, med kapasitet for 25 millioner passasjerer. Ifølge prognoser kan Gardermoen i 2040 ha 40 millioner flypassasjerer årlig, mer enn dobbelt så mange som nå.

Hva skjer med investeringene på våre veier for å møte den kraftige økningen?
Dette lesses opp i statsbudsjettet år til annet - og prognonsene som har vært brukt, har liget mye lavere enn den faktiske utvikligen. Men dette klarer våre politikere ikke å justere inn år til annet. Dette ser vi et klart eksempel på fra RV. 3 igjennom Østerdalen. Nå blir fartsgrensen satt ned fra 90 til 80 km/t pga kraftig økning i trafikken over flere år, uten at man har greid å justere opp veistandaden tilsvarende.
Les mer: Mange ulykker på Rv 3 gjør at fartsgrensen må settes ned

Ligger det noe i forskjellene på hvordan man organiserer fly og veisektorene?
Det kan jo tyde på at Avinor klarer å følge opp og justerer behovene etter etterspørsel. Samtidig som det ikke bør være tvil om at sikkerheten i luften har en helt annen kvalitet og innhold enne på våre veier. Dette er ikke bare underlig, men helt klart et ansvarsfraskrivelse fra våre myndigheter. Mange plasser blir ansvaret for sikkerheten helt og holden lastet over på hver enkelt sjåfør, der veimiljøet ikke tar høyde for de menneskelige feilene som vi vet kommer tid til annen.

Se hva Biskop i Sør-Hålogaland Tor B. Jørgensen sier ang forskjellene i luft og på veisektoren i sitt tankeeksperiment ang sikkerheten:



Mange venter på nyhetene fra dagens rentemøte


Rentemøte starter kl 14 idag, og det blir en pressekonferanse umiddelbar etter møtet


Idag, onsdag ettermiddag må Norges Bank avgjøre hva som skal skje på styrets aller siste møte i 2007. Skal renten opp, ned eller holdes stabil på 5,00 prosent? Styringsrenten ligger i øyeblikket på 5%. Pengemarkedsrenten (3 måneders NIBOR-rente) ligger på 6,05%. Det er en umormalt stor forskjell, og skyldes delvis finansuroen internasjonalt.

Ekspertene peker på at bildet er forvirrende, men flere tror likevel at renten vil hoppe oppover i ettermiddag. Det er med andre ord ikke så veldig sannsynlig at Gjedrem har en hyggelig juleoverraskelse til norske gjeldsslaver.

Fokus Bank tror at rentemøtet senere i dag vil volde hovedstyret hodebry - fordi risikobildet i norsk økonomi spriker i begge retninger. Ifølge sjeføkonom i banken, Frank Jullum, burde Norges Bank oppjustere rentebanen med 0,10-0,15 prosentpoeng i forhold til rapporten i oktober.

- Vi har nettopp lagt frem prognosene for norsk og internasjonal økonomi, og venter en uendret styringsrente på rentemøtet. Pengemarkedsrenten har nemlig økt så mye i høst, at det for forbrukerne allerede ligger til rette for en renteøkning til, sier forsker i Statistisk sentralbyrå, Roger Bjørnstad

- Bildet er ikke helt entydig. Problemet er at det har vært uro i finansmarkedene, og at pengemarkedsrenten har gått mye opp. Så i markedet er det allerede en høy rente, noe som kan hindre Norges Bank i å sette opp renten, sier Eric Bruce, sjeføkonom i Nordea

Gjør lånet billigere selv
Men det skal ikke mye til for at du selv kan gjøre boliglånet mye billigere.
I dag skiller det hele 1,83 prosentpoeng i effektiv rente mellom den billigste og dyreste banken innenfor 80%. Ved å bytte fra en dyr bank til en billig bank, kan du dermed spare hele 36.600 kroner i året på et boliglån på 2 millioner til 80% sikkerhet (forutsatt at rentene holder seg på samme nivå). Etter skatt utgjør dette 26.352 kroner i året, iflg VG.
Les mer på VG.no - Dine penger