lørdag 23. februar 2008

Eiksundsambandet åpnes idag.

I dag klipper samferdselsministeren snora for Eiksundsambandet. Veisambandet som har kostet i underkant av en milliard kroner binder øykommunene Hareid , Ulstein, Herøy og Sande sammen med fastlandskommunene Volda og Ørsta.

Først av alt vil jeg få gratulere øykommunene Hareid , Ulstein, Herøy og Sande, og fastlandskommunene Volda og Ørsta med denne tunnelen.

Dette et godt eksempel på hvordan landets infrastruktur har vært bygd opp i 10-år. Vi bruker store ressurser på slike prosjekter. Før denne tunnelen ble fastlandsforbindelsen Lofast til Lofoten åpnet, mitt fødested.

Vi har et valgsystem som gjør at politikerne står på for å få utbygd prosjekter i sine hjemtrakter - dette blir ved neste korsvei omgjort til stemmer. Vi er nå bare knappe 1 1/2 år unna stortingsvalget - og våre stortingspolitikere har allerede begynt å posisjonere seg. Dette vil vi få synlige eksempler på når nå Nasjonal Transportplan (NTP) 2010-2019 skal ut på høring og diskuteres i Stortinget.

Jeg vil utfordre landets stortingspolitikere til å tørre mer - til å våge å ta et oppgjør med denne tankegangen, og se landet under ett. La oss ta et krafttak for alle disse meningsløse drapene som vi lar få lov til å skje, uke etter uke pga en elendig veistandard og et veimiljø som ikke tar høyde for dagens trafikk.

La oss sammen evne å gjøre noe. Få ned drapene, styrke konkurransen for fastlandsøkonomien og våre bedrifter, spare miljøet ved å få mer godstranport over på jernbane og samtidig korte ned kjøretiden for vogntog og persontransporten som gir lavere utslipp.

torsdag 21. februar 2008

Sjåfører i sorg etter frontkollisjon på Rv3 - Har fått nok!


Stopp opp og minnes de 2 drepte yrkessjåførene og alle andre drepte på norske veier, oppfordrer Geir Tangstad Holdal, pressetalsmann i Nei til Frontkollisjoner. Foto: AgderPosten

Rett etter ulykken sendte noen den første meldingen. Der står det:

«I natt ble to kollegaer brutalt revet bort på riksveg 3 Østerdalen. Alt dette på grunn av innsparinger og dårlig råd. Som igjen fører til dårlig vedlikehold på veinettet i Norge! Så dette er en oppfordring til alle yrkessjåfører om å stå sammen for å markere vår missnøye. Håper vi alle kan være med på en markering, ved å stoppe alle yrkesbiler den dagen disse kolleger gravlegges. Vi klarer å stå i 2 min, uansett hvor vi er! Det kunne ha vært deg som ikke kom hjem! Send denne meldingen videre. La oss stå sammen!»

I dag fikk Dagbladet.no en ny melding: «27. februar klokka 12 stopper alle i 2 min samme hvor vi er hen i respekt for våre døde kollegaer i Østerdalen.»

Forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, Geir Kvam, sier til Dagbladet.no at de støtter aksjonen, men at de ikke ønsker å blande seg inn i planleggingen.

- Dette er en grasrotaksjon. Og det ønsker vi at det forblir. Men vi har stor forståelse for sjåførenes frustrasjon, sier Kvam til Dagbladet.no. Som samtidig understreker at det er for tidlig å si hva som var årsaken til ulykken.

Jeg vil oppfordre alle yrkessjåfører og andre bilister til å støtte denne markeringen. Stopp i 2 minutter kl 12 den 27. februar og minnes de 2 drepte yrkessjåførene på rv. 3 og alle andre drepte på norske veier.

Les mer på Dagbladet.no

tirsdag 19. februar 2008

Drapene fortsetter på E39 - enda en drept i frontkollisjon ved Søgne



Nok en gang er det familier, venner og tettsteder som må fire det norske flagget på halvstang. Nok et liv har gått tapt i en frontkollisjon på en av våre viktigste stamveier, nemlig E39. 28 år gamle Dan Steve Jensen omkom da bilen han satt i kolliderte med en tankbil vest for Tangvall på E 39.


Lurer på hva våre stortingsrepresentanter og Jens Stoltenberg føler nå?

Les mer om denne tragedien i Aftenposten.

mandag 18. februar 2008

Barns savn når mor og far dør


Jeg går på en gravlunden med en liten jente. Det er 17. juli 2007. Ett år etter en fatal bilulykke som nesten enten hennes liv, også. Men heldigvis, Thea overlevde.

Hun hopper og spretter omkring som barn gjør, og sier at vi skal besøke pappa, mamma og lillesøster Andrea, selv om det bare er en stein. Når vi når fram, setter hun seg på huk og forteller at bamsen med hjerte på var hun oppe å satte på graven da hennes pappa ville feiret bursdag, en liten hund med hjerte da Andrea ville fylt 6 år, og en bamse nr 2 da hennes mamma ville feiret 39 år 15. mars 2007.

Er dette «normalt» av en liten jente som har mistet 3 av sine nærmeste?

For hvordan sørger barn? Hvordan kan voksne hjelpe barn som mister sine foreldre?

Mange blir usikre i møter med barn i krise. Barn kan si støtende og ubegripelige ting. Som at de selv vil dø, eller at de hater den som døde. Thea prater og forklarer, samtidig som hun hele tiden nøye følger med mitt ansikt og mine reaksjoner på det hun forteller meg.

Jeg spør henne om hun savner sin mor, far og lillesøster? Ja, svarer hun direkte og ærlig. Og da forteller jeg at det kan jeg godt forstå, for jeg savner også dem enormt mye. Jeg forteller henne hvor flott jeg syns det er at hun stikker oppom graven og sender gode tanker til de 3.

Les mer om temaet barns savn og deres reaksjoner i Dagbladet.

Ny tragedie på Rv.3 - 2 person drept i frontkollisjon


Fra dagens Østlendingen

På nytt har det skjedd en frontkollisjon på Rv. 3 med døden som utfall. 2 personer ble drept i denne tragiske ulykken igår. Politiet sier de ikke vet årsaken til ulykken - men det vi vet er at det ikke eksisterer fysiske midtdelere på en av våre største gjennomfartsårer. For noen månder siden måtte Statens vegvesen sette ned fartsgrensen fra 90 til 80 på denne strekningen, pga at vi ikke evner å følge utviklingen i transportsektoren.

Tragisk - og enda mer tragisk er det at ingen på dagens Storting eller Regjering evner å ta tak i denne store utfordringen. Og på grunn av manglende evne til å gjøre noe blir mennesker ukentlig drept i frontkollisjoner.

Ingen høy og mørk Sponheim er å se på banen nå, ingen Per Kristian Foss eller Høybråten. Pga at pressen ikke jager slike nyheter, så viser politikerne heller laber interesse og det kommer lite eller ingen handlig fra dagens Regjering. 10 km midtrekkverk fant Jens Stoltenberg plass for i årets statsbudsjett. 1 km mer enn for 2007.

Var det noen som sa av vi bygde veien mot Soria Moria?