Fra frontkollisjonen på E6 ved Biri der 1 person ble drept og 1ligger hardt skadd.
Siden 17. februar har 5 personer blitt drept på norske veier i frontkollisjoner.
17. februar 2 personer - Rv. 3 sør for Alvdal
18. februar 1 person - E39 ved Søgne i Vest-Agder
19. februar 1 person - Rv. 80 mellom Bodø og Fauske
og idag 1 person på E6 ved Biri
Nedenfor følger et samfunnsregnskap for frontkollisjoner. Jeg har brukt tall som er utregnet av foreningen Nei til Frontkollisjoner og som er basert på gjennomsnittsberegninger Transportøkonomisk Institutt (TØI) gjorde i 2005, for å finne ut hva dette koster samfunnet. Nå mener mange at dette grunnlaget også er for lavt. Men vi kommer fram til et bilde som er nesten like skremmende som de mange pårørende gir oss i sine historier med grusomme personlige lidelser og smerter. Totalt summen viser seg å være på svimmlende over 63 MILLIARDER kroner.
Drepte Hardt skadde Skadde Sum kostnader
i frontkollisjoner i frontkollisjoner i frontkollisjoner i frontkollisjoner
2000 kr 2 678 000 kr 4 272 000 kr 1 340 800 kr 8 290 800
2001 kr 2 574 000 kr 3 396 000 kr 1 353 600 kr 7 323 600
2002 kr 2 964 000 kr 4 248 000 kr1 655 200 kr 8 867 200
2003 kr 2 912 000 kr 3 420 000 kr 1 560 800 kr 7 892 800
2004 kr 2 912 000 kr 3 972 000 kr 1 583 200 kr 8 467 200
2005 kr 2 340 000 kr 3 372 000 kr 1 316 800 kr 7 028 800
2006 kr 2 678 000 kr 3 132 000 kr 1 358 400 kr 7 168 400
2007 kr 2 470 000 kr 2 532 000 kr 1 300 000 kr 6 302 000
(2007 t.o.m 31.10.07) (tallene er i hele tusen)
Sum Kostnad på drepte = kr 21 528 000 000,00
Sum Kostnad på hardt skadde = kr 28 344 000 000,00
Sum Kostnad på skadde = kr 11 468 800 000,00
Sum Totalkostnad frontkollisjoner = kr 61 340 800 000,00
Dette er de harde og kalde faktaene for landet som helhet. Hardt skadde er basert på et gjennomsnitt av TØI’s alvorlig på kr. 6 mill. og meget alvorlig skadd på kr. 18 mill. som da blir kr. 12 millioner. Disse alvorlige tall skyldes en nærmest fullstendig manglende sikkerhet mot frontkollisjoner på 2- og 3-feltsveger.
For mer informasjon, se brevet fra Nei til Frontkollisjoner:
Trafikktragediene og – ulykkene koster medmenneskene smerte og samfunnet dyrt
Brev fra Det Kongelige Samferdselsdepartement:
Samfunnsøkonomiske kostnader ved trafikkulykker
17. februar 2 personer - Rv. 3 sør for Alvdal
18. februar 1 person - E39 ved Søgne i Vest-Agder
19. februar 1 person - Rv. 80 mellom Bodø og Fauske
og idag 1 person på E6 ved Biri
Nedenfor følger et samfunnsregnskap for frontkollisjoner. Jeg har brukt tall som er utregnet av foreningen Nei til Frontkollisjoner og som er basert på gjennomsnittsberegninger Transportøkonomisk Institutt (TØI) gjorde i 2005, for å finne ut hva dette koster samfunnet. Nå mener mange at dette grunnlaget også er for lavt. Men vi kommer fram til et bilde som er nesten like skremmende som de mange pårørende gir oss i sine historier med grusomme personlige lidelser og smerter. Totalt summen viser seg å være på svimmlende over 63 MILLIARDER kroner.
Drepte Hardt skadde Skadde Sum kostnader
i frontkollisjoner i frontkollisjoner i frontkollisjoner i frontkollisjoner
2000 kr 2 678 000 kr 4 272 000 kr 1 340 800 kr 8 290 800
2001 kr 2 574 000 kr 3 396 000 kr 1 353 600 kr 7 323 600
2002 kr 2 964 000 kr 4 248 000 kr1 655 200 kr 8 867 200
2003 kr 2 912 000 kr 3 420 000 kr 1 560 800 kr 7 892 800
2004 kr 2 912 000 kr 3 972 000 kr 1 583 200 kr 8 467 200
2005 kr 2 340 000 kr 3 372 000 kr 1 316 800 kr 7 028 800
2006 kr 2 678 000 kr 3 132 000 kr 1 358 400 kr 7 168 400
2007 kr 2 470 000 kr 2 532 000 kr 1 300 000 kr 6 302 000
(2007 t.o.m 31.10.07) (tallene er i hele tusen)
Sum Kostnad på drepte = kr 21 528 000 000,00
Sum Kostnad på hardt skadde = kr 28 344 000 000,00
Sum Kostnad på skadde = kr 11 468 800 000,00
Sum Totalkostnad frontkollisjoner = kr 61 340 800 000,00
Dette er de harde og kalde faktaene for landet som helhet. Hardt skadde er basert på et gjennomsnitt av TØI’s alvorlig på kr. 6 mill. og meget alvorlig skadd på kr. 18 mill. som da blir kr. 12 millioner. Disse alvorlige tall skyldes en nærmest fullstendig manglende sikkerhet mot frontkollisjoner på 2- og 3-feltsveger.
For mer informasjon, se brevet fra Nei til Frontkollisjoner:
Trafikktragediene og – ulykkene koster medmenneskene smerte og samfunnet dyrt
Brev fra Det Kongelige Samferdselsdepartement:
Samfunnsøkonomiske kostnader ved trafikkulykker
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar