lørdag 19. oktober 2013

1000 har bestilt BMWs elbil i3

BMW i3
I midten av november lanseres BMW sin første, serieproduserte, elbil i3.
BMW i Norge kan fortelle at de så langt har rundt 1000 bekreftete reservasjoner.


Det er en kompaktbil med en rekkevidde på 160 kilometer. Effekten er tilsvarende 170 hestekrefter, og bilen veier ikke mer enn 1,2 tonn. Akselerasjonen fra null til hundre er oppgitt til 7,2 sekunder. Prisen er 250.000 kroner.


I september toppet for første gang en elbil den norske registreringsstatistikken for nye personbiler med Tesla Model S, og veksten av elbiler i Norge vil i løpet av 2013 være på rundt 70 prosent. Det totale antallet ladbare biler på veiene er per i dag er snaut 16.000.

2 kommentarer:

Geirr Tangstad-Holdal sa...

Elektriske biler er relativt ny på en kommersiell skala og arbeider fortsatt for fullt med problemstillinger ang produksjon, pris, utvalg og lading hastighet.
Hver av disse vil bli hjulpet av den forholdsvis store forskning som foregår og produksjon av bl.a. bedre batterier. Der har CO2 "verstingen" USA gjort en stor jobb.
Til tross for dette er det store håp for å kunne redusere karbonutslipp på en effektiv måte, bedre lokal luftkvalitet og begrense støy.

Elektriske biler er langt fra perfekt, og det er mange gyldige måter å kritisere dem på. Men la oss ikke late som om en bensin- eller diselbil kan konkurrere med en elektrisk bil i form av karbonutslipp. Det er bare ikke en konkurranse hevder de som har innsikt i både produksjonsregnskapet og kilden til elektrisiteten.

Men selvsagt det er som sagt store utfordringer - i Kina hentes fortsatt mye av elektrisiteten fra kullkraftverk. Hvor CO2 vennlig dette er er neppe reell diskusjon. Men for storbyene, også i Kina vil selve luftforurensingen der elbiler og ikke minst alle millionene el-mopedene i Kina kunne bedre hverdagen for innbygerne. Men ingen tvil - vi har fortsatt store utfordringer når det gjelder både co2 regnskapet når det kommer til utvikling/produksjon og ren "powder" til daglig driften av Elbilen.

James sa...

Flott, men så langt i verdensløp for mesterskapet blant elektriske biler, vinner Tesla-modellen 3. Jeg liker konseptet, jeg liker utviklingen og det viktigste er nedgangen i CO2 på verdensplan.

Mens jeg fortsatt er føreren av Audi A6 SUV, kan den snart forandre seg. Selv om jeg er ganske fornøyd med klassen av biler og det faktum at jeg fant en forhandler av auto deler http://bit.ly/2kZCh4u, og jeg trenger ikke hver gang å identifisere reservedeler som akkurat passer til bilen min.