Løvene på Stortinget MÅ våkne!
(foto:Nei til Frontkollisjner/Hans E Jacobsen)
(foto:Nei til Frontkollisjner/Hans E Jacobsen)
Innen 2010 skal vi få 40 prosent mer motorvei i Norge, ifølge Statens vegvesen.
Målet er blant annet å øke trafikksikkerheten.
Men motorvei er en dårlig løsning, mener Natur og Ungdom (NU).
- Fordelene med firefelts motorveier er sterkt overdrevet. Motorveiene er en lite effektiv måte å redusere ulykker på fordi de er veldig dyre og tar lang tid å bygge. En del av de gode effektene blir spist opp på grunn av høy fartsgrense, sier nestleder Lene Liebe i NU til Dagsavisen.
En rapport fra NU viser at 50 kilometer firefelts motorvei koste like mye som midtrekkverk på hele 500 kilometer vei.
- Midtrekkverk er en bedre løsning enn firefeltsveier. De hindrer møteulykker like effektivt, og reduserer risikoen for ulykker ved at fartsgrensen senkes, sier Liebe.
NU får støtte fra Nei til Frontkollisjoner:
- Frontkollisjoner utgjør over 50% av alle drepte på våre veier. Det er et fakta at midtdeler redder mange liv, sier styreleder i Nei til Frontkollisjoner, Tor B. Jørgensen.
Administrerende direktør Jan Johansen i Norsk Automobil Forbund mener Natur og Ungdom tar helt feil:
- Erfaringene fra E18 i Vestfold og E6 i Østfold beviser at utbyggingen av motorveier har redusert dødsulykker kraftig. Det har nesten ikke vært noen dødsfall der siden motorveien ble bygd. Dette er fakta, sier Johansen.
Målet er blant annet å øke trafikksikkerheten.
Men motorvei er en dårlig løsning, mener Natur og Ungdom (NU).
- Fordelene med firefelts motorveier er sterkt overdrevet. Motorveiene er en lite effektiv måte å redusere ulykker på fordi de er veldig dyre og tar lang tid å bygge. En del av de gode effektene blir spist opp på grunn av høy fartsgrense, sier nestleder Lene Liebe i NU til Dagsavisen.
En rapport fra NU viser at 50 kilometer firefelts motorvei koste like mye som midtrekkverk på hele 500 kilometer vei.
- Midtrekkverk er en bedre løsning enn firefeltsveier. De hindrer møteulykker like effektivt, og reduserer risikoen for ulykker ved at fartsgrensen senkes, sier Liebe.
NU får støtte fra Nei til Frontkollisjoner:
- Frontkollisjoner utgjør over 50% av alle drepte på våre veier. Det er et fakta at midtdeler redder mange liv, sier styreleder i Nei til Frontkollisjoner, Tor B. Jørgensen.
Administrerende direktør Jan Johansen i Norsk Automobil Forbund mener Natur og Ungdom tar helt feil:
- Erfaringene fra E18 i Vestfold og E6 i Østfold beviser at utbyggingen av motorveier har redusert dødsulykker kraftig. Det har nesten ikke vært noen dødsfall der siden motorveien ble bygd. Dette er fakta, sier Johansen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar