Det er typisk norsk å være best?
Stortinget ga torsdag klarsignal for bygging av firefelts motorvei mellom Hovinmoen i Akershus ved Gardermoen til Kolomoen i Stange i Hedmark.
Prosjektet Gardermoen-Kolomoen har en samlet lengde på 66 kilometer. I finansieringsplanen er det tatt utgangspunkt i et kostnadsoverslag på 4,7 milliarder kroner for utbygging av firefelts vei på hele strekningen. Det vil bli innkrevd bompenger.
I dag er det tofeltsvei på den 63 kilometer lange strekningen mellom Gardermoen og Kolomoen, sør for Hamar. Denne strekningen er kjent for å være en dødsvei. Siden OL på Lillehammer i 1994 har 100 mennesker mistet livet mellom Gardermoen og Kolomoen.
Om lag 80 prosent av dødsulykkene har vært front mot frontkollisjoner.
– Trafikkmengden på veien i dag er så høy at den både har et kapasitetsproblem og skaper mange møteulykker, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet.
I første omgang skal det bygges ut firefeltsvei på om lag en tredel av strekningen som skal stå klar i løpet av 2009. Ifølge prosjektleder Jørn Reinsborg i Statens vegvesen skal det ifølge planen bli firefelt på hele strekningen i løpet av 2013. Fartsgrensen økes trolig til 100 km/t. Parallelt med denne utbyggingen, er det også planer om å bygge ut dobbeltspor på jernbanen mellom Gardermoen og Hamar.
Veien skal etter alt å dømme bompengefinansieres i lang tid framover.
Lillesøster var på arbeidsoppdrag under OL på Lillehammer i 1994.
Prosjektet Gardermoen-Kolomoen har en samlet lengde på 66 kilometer. I finansieringsplanen er det tatt utgangspunkt i et kostnadsoverslag på 4,7 milliarder kroner for utbygging av firefelts vei på hele strekningen. Det vil bli innkrevd bompenger.
I dag er det tofeltsvei på den 63 kilometer lange strekningen mellom Gardermoen og Kolomoen, sør for Hamar. Denne strekningen er kjent for å være en dødsvei. Siden OL på Lillehammer i 1994 har 100 mennesker mistet livet mellom Gardermoen og Kolomoen.
Om lag 80 prosent av dødsulykkene har vært front mot frontkollisjoner.
– Trafikkmengden på veien i dag er så høy at den både har et kapasitetsproblem og skaper mange møteulykker, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) i Samferdselsdepartementet.
I første omgang skal det bygges ut firefeltsvei på om lag en tredel av strekningen som skal stå klar i løpet av 2009. Ifølge prosjektleder Jørn Reinsborg i Statens vegvesen skal det ifølge planen bli firefelt på hele strekningen i løpet av 2013. Fartsgrensen økes trolig til 100 km/t. Parallelt med denne utbyggingen, er det også planer om å bygge ut dobbeltspor på jernbanen mellom Gardermoen og Hamar.
Veien skal etter alt å dømme bompengefinansieres i lang tid framover.
Lillesøster var på arbeidsoppdrag under OL på Lillehammer i 1994.
Lillesøster Anne-Cathrine, hennes mann Arnt-Olav Steinsland
og lille Andrea ble drept i en frontkollisjon 17. juli 2005 på E39
og lille Andrea ble drept i en frontkollisjon 17. juli 2005 på E39
Idag er også hun et av de mange hundre livene som har blitt drept i disse meningsløse frontkollisjonene på våre veier.
Her finner du brevet som svigerfar - Anders Bjarne Steinsland sendte til statsminister Jens Stoltenberg etter denne ulykken som rev bort 3 uskyldige liv.
Her finner du brevet som svigerfar - Anders Bjarne Steinsland sendte til statsminister Jens Stoltenberg etter denne ulykken som rev bort 3 uskyldige liv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar